Havearbejde kobles til lavere kræftrisiko og mindsket stress
Familie i haven sammen

Ifølge et amerikansk studie er havearbejde godt for vores helbred på en række forskellige områder, men det handler ikke kun om øget fiberindtag og daglige antal skridt, mener forsker. (Foto: Shutterstock)

Ifølge et amerikansk studie er havearbejde godt for vores helbred på en række forskellige områder, men det handler ikke kun om øget fiberindtag og daglige antal skridt, mener forsker. (Foto: Shutterstock)

09 januar 2023

Hvis du generelt går op i dit helbred, så er du nok allerede der, hvor du stræber efter at spise sundt, bevæge dig nok og holde stressniveauerne nede.

Vil du imidlertid finde en aktivitet, der inkluderer alle tre elementer, skal du måske overveje havearbejde. Et nyt amerikansk studie viser nemlig, at mennesker, der går i haven, spiser flere fibre, er mere fysisk aktive og har lavere niveauer af stress og angst end dem, der ikke gør.

Det skriver University of Colorado, USA, i en pressemeddelelse.

To kvinder passer en plante

Studiets førsteforfatter Jill Litt (til højre) holdt selv hånd i hanke med planterne i fælleshaven under forsøget. (Foto: Glenn Asakawa / CU Boulder)

I studiet deltog 291 forsøgspersoner, der ikke tidligere havde haft fingrene i mulden. 

Halvdelen af disse blev med det samme skrevet op til at passe en fælleshave, mens den anden halvdel blev bedt om at vente et år, før de gjorde det samme.

Begge grupper blev løbende monitoreret i forhold til diæt, aktivitet og mentalt helbred. 

Resultaterne var ikke til at tage fejl af.

Først og fremmest havde gartner-gruppen efter et halvt års tid øget deres daglige fiberindtag med 1,4 gram.

Det lyder måske ikke af meget, men et ekstra gram fibre kan faktisk have stor, positiv indvirkling på vores helbred, fortæller medforfatter på studiet, James Hebert, i pressemeddelelsen.

Fibre har nemlig indflydelse på alt fra fordøjelse over immunforsvar til, hvor sårbare vi er overfor at udvikle diabetes og bestemte kræftformer som tyktarmskræft.

Desuden øgede deltagerne i snit deres fysiske aktivitet med tre kvarter om ugen, og så faldt havearbejdernes stress- og angstniveauer ganske drastisk sammenlignet med kontrolgruppens.

Studiets førsteforfatter Jill Litt mener imidlertid ikke, at det hele kan gøres op i fibre og daglige aktivitetsminutter:

»Det handler jo ikke kun om frugt og grønt. Det handler om at være i et naturligt miljø, udenfor, sammen med andre mennesker,« fortæller hun i pressemeddelelsen.

Studiet er det første af sin slags om havearbejde, navnligt et randomiseret, kontrolleret studie, og det lever dermed op til den gyldne standard indenfor forskning. Det er publiceret i det videnskabelige tidsskrift The Lancet.

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.