Derfor er VTEC livstruende
Et udbrud af livstruende E. coli-infektioner i Nordtyskland nåede Danmark i går. Myndighederne har slået alarm - men hvorfor er VTEC-bakterien så farlig?

Der findes flere milliarder E-coli bakterier i tarmen, og VTEC er blot en ud af mange typer E-coli bakterier.(Foto: E-coli bakterie, Den Store Danske).

Flere danske supermarkeder har ryddet hylderne for spanske agurker og tyske salathoveder. Årsagen er udbruddet af colibakterien VTEC, hvor smittekilden formodes at være agurker fra Spanien.

Statens Serum Institut oplyser, at mindst fire danskere er smittet med den livstruende tarmsygdom, mens yderligere otte patienter mistænkes for at være smittet.

Flere end 200 personer er smittet i Tyskland, og man har foreløbig kendskab til to dødsfald.

»Det er en af de værste bakterielt overførte sygdomme, jeg kender. Cirka halvdelen af patienterne med nyresvigt risikerer kroniske skader,« siger Flemming Scheutz, der er mikrobiolog ved Statens Serum Institut og leder af WHO's reference center for E. coli.

Sygdommen kan være dødelig, fordi den kan medføre nyresvigt.

VTEC-giftstof ødelægger nyreceller

VTEC-bakterien producerer giftstoffet verocytotoksin, som påvirker kroppen på tre måder:

• Den trænger ind i nyrecellerne og ødelægger dem.
  • Medfører et fald i antallet af blodplader, hvilket betyder, at man ikke kan stoppe eventuelle blødninger.
  • Øger risikoen for blodpropper - især i nyrerne.

E. coli er ellers i udgangspunktet en ufarlig bakterie. Men VTEC-varianten (Verocytotoksin-producerende E. coli) er blevet ramt af en slags virus, som betyder, at bakteriens genetiske materiale koder for det særlige verocytoksin.

»Vi ved ikke, hvor denne bakterie-virus stammer fra,« forklarer Flemming Scheutz.

Virusen kan ødelægge bakterien og opformere sig selv. Man kan blive syg af helt ned til 50-100 virus inficerede bakterier.

Mindst ti forskellige udgaver af VTEC

Der findes mindst ti subtyper af VTEC, og den fundne bakterietype i Tyskland er meget sjælden.

»Vi kan se, at denne type er aggressiv, så der skal ikke meget til, for at man bliver syg,« siger Flemming Scheutz.

Statens Serum Institut har tidligere på ugen bedt alle hospitaler om at indsende prøver fra patienter, der mistænkes for at være smittet.

»Vi har ikke set den her type bakterie før i Danmark. Den er meget sjælden,« siger Flemming Scheutz, som i går sammen med kollegaer udarbejdede en definition på hvilke patienter, der kunne være en del af det tyske udbrud.