Forbløffende animation: Solsystemet er meget større, end du måske tror
Rumforsker har lavet animationer, der tager højde for Solsystemets egentlige størrelsesforhold - og de kommer måske til at overraske dig.
solsystem planet NASA animation størrelsesforhold

Rigtig mange versioner af vores solsystem - som denne - er ikke korrekte. (Illustration: NASA)

Hvis du forestiller dig, at Solen havde samme størrelse og placering som dit øje, så ville Jorden skulle svæve omtrent 2,5 meter fra dit ansigt.

Neptun, der er den planet, som markerer grænsen for vores solsystem, ville befinde sig svimlende 77 meter væk.

Det skriver James O’Donoghue, tidligere ph.d. ved NASA og nuværende planetforsker ved Japan Aeropace Exploration Agency (JAXA), på Twitter.

Ifølge ham er mange illustrationer af Solsystemet helt forkerte, fordi det ganske enkelt ville være svært at vise det hele, som det ser ud, for eksempel på et stykke papir, uden at meningen ville gå tabt.

Det gælder både vores forståelse for afstanden mellem planeterne og Solen, men også den enorme størrelsesforskel imellem dem .

Jorden er blot en lille plet i forhold til Solen, som til gengæld dominerer hele billedfladen, som man kan se i denne video udgivet på James D'onoghues YouTube-kanal.

Størrelsesforholdet mellem Solsystemets planeter. (Video: James D'onoghues YouTube-kanal)

Solnedgangen er en prik på himlen

Hvis du har læst klassikeren 'Den lille Prins' af Antoine de Saint-Exupéry, husker du måske, at prinsen netop sidder på sin asteroide i Asteroidebæltet, der ligger som en ring i Solsystemet mellem Mars og Jupiter.

Her nyder han at se solnedgangen flere gange hver dag - han flytter nemlig bare sin stol nogle meter hen ad den lille kugle, han bor på, og så er den der påny.

Men, som man kan se i videoen herunder, hvis det havde været virkelighedens størrelsesforhold, ville den Lille Prins altså blot have haft udsigt til en stjerne blandt andre stjerner fra sin lille kugle i Solsystemet:

På animationen herunder kan man se, hvordan Solen ville se ud, hvis man sad på en meteorit i udkanten af det indre solsystem. Animationen viser, hvor stort vores solsystem egentlig er, og hvordan rummet mest af alt består af et tomt rum.

I animationen tager James O'Donoghue forbehold for, at Solsystemet faktisk forsvinder i mørket, så han forstørrer planeterne og Solen. På den måde kommer illustrationen til at ligne Solsystemet, som vi kender det fra fysikundervisningen i folkeskolen.

Solsystemets egentlige størrelse er svær at skildre, fordi rummet mest af alt består af tomt rum. (Video: James D'onoghues YouTube-kanal)