Bliv klogere på Solsystemets utrolige måner
For nylig skabte Jupiters måne Europa overskrifter verden over, da 200 km høje vandsøjler rejste sig fra overfladen. Men det er ikke den eneste måne i vores solsystem, der har van(d)vittige egenskaber.

Her forklarer astrofysiker Mads Fredslund Andersen fra Aarhus Universitet om de største måner i Solsystemet. Der spekuleres i, om der findes liv på nogle af dem. (Video: Aarhus Universitet)

»Det eneste astronomiske objekt udover Jorden, som mennesket har sat fødderne på, og det har vi, er månen.«

Sådan indleder astrofysiker Mads Fredslund Andersen fra Aarhus Universitet videoen herover. Han fremhæver nogle af de mest spændende måner i puljen af 160 måner, som vi har i vores solsystem.

Den 26. september i år offentliggjorde NASA billeder fra rumteleskopet Hubble, der viste, at flydende vand fra Jupiter-månen 'Europas' indre stod op i 200 km høje søjler af vand og ispartikler.

Det gør den til en af de mest interessante måner, for hvor der er vand, kan der også være liv. Og når vandet ligefrem står i høje søjler op fra overfladen, bliver det nemmere at tage prøver af det og søge efter eventuelt liv.

LÆS OGSÅ: Hubble-billeder: Vand vælter op fra Jupiter-månen Europa

Et magnetfelt, hvor man kan opleve nordlys

måne jupiter vand europa

Her ses en kunstners bud på, hvordan det ser ud, når vandet fra månen Europas indre ocean skyder op som høje vandsøjler. (Foto: NASA/ESA/K. Retherford/SWRI)

Men Europa er bare én af mange spændende måner i Solsystemet.

De fleste måner kredser om de to største planeter: Jupiter og Saturn, som hver har over 50 måner. Jordens måne med det kreative navn 'Månen' er den femtestørste i Solsystemet, forklarer Mads Fredslund Andersen.

Månen er kun overgået af Saturns måne Titan og de tre Jupitermåner Io, Ganymedes og Calisto. Ganymedes er den allerstørste – faktisk er den større end Merkur, som er den mindste planet i Solsystemet.

Ganymedes har et magnetfelt ligesom Jorden, hvilket kan give det helt specielle fænomen nordlys, som vi også kan være heldige at opleve her på Jorden.