De leger, bruger redskaber og lærer hinanden ting: Hvorfor ligner delfiner mennesker så meget?
Man kan næsten ikke forstille sig to pattedyr, der forekommer mere forskellige end mennsker og delfiner. Men der er faktisk mange ligheder mellem os.

Delfiner bruger deres højre side mest, når de skal jagte et bytte. (Foto: Jana Watson Capps)

Det er vanskeligt at forestille sig en skabning, der er mere forskellig fra os end øresvin, den nok mest kendte delfinart.

Som glatte, vægtløse pølser svæver de i halvmørket på den farlige side af vandoverfladen. De kan åbne og lukke de lange, savtakkede kæber, men ellers er ansigterne ubevægelige. Støbt fast i det samme, evige smil.

Delfinens krop er så fremmedartet, at det nærmest er ubehageligt at forsøge at forestille sig, hvordan det mon er at leve i den. Tanken om at være spærret inde i en krop uden hals, ben, arme og fingre er næsten klaustrofobisk. Hvad gør en delfin, hvis det klør i øret?

Vi skal hundrede millioner år tilbage i tiden for at finde menneskets og delfinens sidste fælles forfader: Et lille undseeligt pattedyr, som levede i skyggen af de store dinosaurer.

På et tidspunkt - og uvist af hvilken grund - skilte de små pattedyr sig i to grupper.

• Én gruppe gik til venstre og blev til giraffer og stenbukke - og delfiner.
  • Resten drog i den modsatte retning og endte som mus, marsvin – og mennesker.

Vi ligner hinanden forbløffende meget

Vi og delfinerne er altså langt fra hinanden, men på samme tid ligner vi hinanden forbløffende meget.

Delfinerne har kæmpestore hjerner i forhold til hvad, man kunne forvente – kun overgået menneskehjernen.

De indgår langvarige alliancer, som til forveksling minder om vores venskaber.

De tager på barselbesøg for at besøge de nybagte mødre og er venner med unger, de ikke er i slægt med.

Og så snakker de. Meget. Vi mangler en hel del viden om, hvad de egentlig siger til hinanden, men vi ved, at de har kaldelyde for hvert individ, altså en slags navne.

Og så ikke at forglemme det, som forskerne opdagede i Australien for mere end 30 år siden.

En mærkelig udvækst på snuden

Året er 1984. En gruppe forskere har netop startet et forskningsprojekt i Shark Bay i Australien, hvor de skal studere en gruppe øresvin.

Denne bugt er nemlig lavvandet, og vandet er krystalklart, så det er muligt at følge med i, hvad dyrene forretager sig.

En dag kommer en lokal fisker, som har noget på hjertet. Han har set en delfin med en kæmpe udvækst på snuden og blot en halv halefinne. Stakkels dyr.

Nogle dage senere ser forskerne også delfinen. Men det viser sig, at den knudrede orange-gule masse, som dækker snuden, slet ikke er en svulst. Det er en kurvformet svamp. Hvad gør den der?

Et par år senere viser det sig, at også delfinens datter er begyndt at bære rundt på en svamp.

Forskerne troede først, at dyret havde en svulst på snuden. Udvæksten viste sig imidlertid at være en svamp. Og det var ikke en tilfældighed, at delfinen bar rundt på den. (Foto: Ewa Krzyszczyk, Georgetown University)

Hun har tydeligvis lært denne adfærd af sin mor. Det viser sig, at mere end hundrede af de delfiner, som lever i Shark Bay, roder rundt på bunden af bugten med svampe på snuden.

Det går op for forskerne, at de er vidner til noget helt specielt.

Det er angiveligt det første dokumenterede tilfælde af redskabsbrug blandt delfiner - en adfærd, vi kun har set blandt relativt få andre arter foruden os selv. Og noget man slet ikke forestillede sig blandt delfiner.

Hverken deres anatomi eller omgivelser lægger op til, at de skal gøre opfindelser på denne manér.

Alligevel er det sket, og for nogle år siden lykkedes det forskerne at finde ud af, hvad dyrene bruger svampene til.

Usynlige fisk fanges med næsebeskytter

Professor Janet Mann ved Georgetown University har studeret delfinerne i Shark Bay i over 30 år.

Nu har hun i fællesskab med en række andre forskere udgivet bogen 'Deep Thinkers', hvor forskerne beskriver deres fund.

De kvikke, svampebærende delfiner har lært at fange de fisk, som andre delfiner ikke kan få fat i.

På et eller andet tidspunkt har én af delfinerne opdaget, at bunden af bugten gemmer på fisk uden svømmeblærer. De dukker ikke op på delfinernes ekkolokalisering, en biologisk form for sonar.

Men delfinerne kan godt skræmme fiskene op ved at rode langs bunden af bugten. Problemet er bare, at underlaget er belagt med skarpe sten og skaller, som kan give en stakkels delfinsnude en hård medfart.

Medmindre man er udstyret med en næsebeskytter.

Tidligere delfin-generationers erfaringer

Det er slet ikke en dårlig opfindelse. Men det helt specielle ved historien er, at det ikke bare er én kvik delfin, der gør en interessant opdagelse.

Det specielle er det, som sker efterfølgende: Opfinderen viser teknikken til sit afkom; måske i form af en slags oplæring. Ungerne gør så det samme for deres afkom, og sådan spreder ideen sig fra individ til individ. Den bliver til en tradition, som dog ikke alle ungerne holder i hævd. Særligt ikke sønnerne.

Men de delfiner, som går på jagt udstyret med svampe, holder sig til hinanden. De udvikler en kultur; en kultur, som kan overføres til nye individer, formentlig uden hjælp fra evolution og gener.

Det åbner op for en helt ny mulighed: Et individ lærer ikke bare af egne erfaringer, men også af tidligere generationers erfaringer.

Overføring af kultur er netop en af grundene til, at vi mennesker har haft en helt eventyrlig evne til at overleve forskellige steder på kloden.