'Genopstandelsesplanter' kan være svaret på verdens fødevaremangel
Nogle planter kan leve uden vand i månedsvis og blomstre op igen, hvis de får vand. Disse planter kaldes 'genopstandelsesplanter', og deres gener kan redde fortabte afgrøder som majs i perioder med tørke.

Planterne til venstre har ikke fået indsat den kontakt, som kan tænde for generne, der beskytter mod udtørring. Det har planterne til højre derimod, og de klarer sig bedre uden vand efter tre uger. (Foto: TED Talk, Dr. Suhail Rafudeen)

Den globale opvarmning har allerede skabt problemer for bønder og landmænd forskellige steder i verden. Afgrøderne dør af tørst, og høsten slår fejl.

Forskere forudser, at perioder med tørke kan ramme flere steder, og der er brug for en løsning på, hvordan vi kan få afgrøder til at blomstre med sparsomme mængder vand. Det virker som en umulig opgave, men forskere fra University of Cape Town i Sydafrika har en idé.

De har undersøgt en række planter, som har en særlig evne: De kan klare sig uden vand i perioder på alt mellem nogle måneder og år, og når de får vand igen, blomstrer de og ’genopstår’.

Jill Farrant, der er professor i molekylær fysiologi og planters udtørringstolerance ved University of Cape Town, er en af de forskere, der har undersøgt disse planter. Hun fortæller om forskningen i en TED Talk, som du kan se længere nede i artiklen.

»Hvede, ris og majs udgør størstedelen af de afgrøder, som vi spiser, men vi får ofte billeder af majsmarker i Afrika, som den ene uge står friske og grønne, men efter to uger uden regn er døde. Men vi har en løsning, 'genopstandelsesplanter'. Disse planter kan miste 95 procent af deres vand på cellebasis, men genopstå, hvis du giver dem vand. Der findes kun 135 planter på verdensplan, der kan det her,« forklarer Jill Farrant i videoen.