7 tips: Sådan skaber du arbejdsglæde
Nogle gange føles det, som om vi bruger mere tid på arbejdet end nogen andre steder. Derfor er det vigtigt at sætte fokus på ens egen arbejdsglæde, skriver engelsk forsker.
Nogle gange føles det, som om vi bruger mere tid på arbejdet end nogen andre steder. Derfor er det vigtigt at sætte fokus på ens egen arbejdsglæde, skriver engelsk forsker.
Arbejde er noget, de fleste af os gør, selvom det ikke altid er lige sjovt.
Uanset om det er lange arbejdsdage, opslidende opgaver eller blot den evindelige, gentagne, daglige rutine, kan arbejdslivet nogle gange være noget, der skal gøres, snarere end noget, vi har lyst til.
Og når man tager højde for, at vi i gennemsnit bruger 90.000 timer på at arbejde i løbet af livet, giver det mening at forsøge at nyde det, hvis man kan.
Så hvad kan vi gøre for at få mere arbejdsglæde og mindre stress?
Jeg var hovedforsker på et projekt iværksat af den britiske regering, der undersøgte, hvordan vores trivsel og følelsesmæssige resiliens (modstandskraft) kan ændre sig i løbet af et helt liv.
Som en del af dette projekt identificerede vores team med hjælp fra tænketanken New Economics Foundation flere elementer, der kan reducere stress og øge trivsel og lykke – og som alle kan anvendes på arbejdspladsen.
Så hvad hjælper?
Motion og andre fysiske aktiviteter får ganske vist ikke problemer eller stress til at forsvinde, men det kan reducere den følelsesmæssige intensitet og give dig mental plads til at løse problemer – samtidig med, at de holder dig i fysisk god form.
Forskning viser gang på gang de positive fordele ved motion, så hvorfor ikke starte og slutte arbejdsdagen med fysisk aktivitet? En rask gåtur til og fra arbejde er for eksempel en fantastisk måde at skille arbejdsdag og fritid.
Hvis det ikke er muligt, kan du stå af bussen før dit egentlige stop, holde en aktiv frokostpause eller måske deltage i en træningssession, før arbejdsdagen starter.
Når vi ser nærmere på størstedelen af lykkeskalaerne, lander relationer til andre tæt på toppen af samtlige lister.
Under pandemien oplevede mange, at deres trivsel led som følge af manglende social kontakt, og det er måske ikke så mærkeligt. Faktisk kan adgang til et godt støttenetværk af venner og familie minimere arbejdsproblemer og hjælpe os med at se det hele lidt fra oven.
Det er også værd at lære dine kollegaer at kende. Jo mere, du investerer i dine relationer på arbejdet, desto sjovere og mere hyggelig bliver arbejdsdagen.
At hjælpe arbejdskolleger og andre i dit liv kan også øge dit selvværd og få det hele til at føles mere meningsfuldt, hvilket er afgørende for trivsel og tilfredshed.
Det er er afgørende for din psykologiske og mentale trivsel, at du er ‘kognitivt aktiv‘ – noget, der også kan åbne op for nye muligheder i forhold til karriereudvikling.
Så du skal prøve at blive ved med at lære – tage et kursus, udvikle nye færdigheder eller lære en ny hobby – det nytter alt sammen.
At have gang i ting i livet uden for arbejdet er også vigtigt for din følelsesmæssige og mentale trivsel. I Storbritannien har man nogle af de længste arbejdsdage i Europa, hvilket betyder, at man ofte ikke bruger nok tid på at gøre de ting, man virkelig nyder.
Hav derfor fokus på ikke at arbejde for mange timer og sørg for, at du får tid til socialt samvær, motion samt aktiviteter, du synes er sjove.
Det handler om at ‘være i øjeblikket’ snarere end i fortiden eller se for langt frem. Hvis du nyder nuet, kommer du også til at sætte mere pris på det.
Der er faktisk masser af forskning der beskæftiger sig med de positive aspekter af mindfulness, og hvordan det kan have en positiv indvirkning på det mentale helbred.
Du behøver heller ikke sidde ned i timevis og meditere. At være i nuet handler i højere grad om at guide dine tanker tilbage til nuet., og derfor er en mere mindful tilgang til livet noget, du kan øve dig på når som helst. Det handler bare om at være opmærksom og lægge mærke til dine omgivelser – synet, lydene, lugtene.
Det kan du gøre, mens du går, deltager i et møde eller laver en kop te.
At være mentalt nærværende kan også gøre dig mere opmærksom på de positive ting i dit liv – på den måde bliver glasset halvt fyldt fremfor halvt tomt.
Acceptér, at der er ting på arbejdet eller i livet, du ikke kan ændre, koncentrer dig om de ting, du har kontrol over, og mind dig selv om at føle dig taknemmelig for det positive i dit liv.
Et overdrevent alkohol- eller koffeinforbrug samt rygning kan umiddelbart føles som en lille hurtig opkvikker, men når man tager i betragtning, hvad vi ved om de langsigtede konsekvenser, så vil sådanne mestringsstrategier i forhold til arbejdsstress sandsynligvis have en negativ effekt på dit velbefindende – i hvert fald i sidste ende.
Hvis du sørger for at du – mens du er på arbejde – prioriterer dine arbejdsopgaver rigtigt, får du mere tid til at gøre de ting, du har lyst til. Så accepter, at din indbakke altid vil være fuld, og koncentrer dig om de vigtige ting først.
Jo mere, du tager kontrol over dit arbejdsliv og får den balance, du har brug for, desto større er sandsynligheden for, at du bliver gladere på arbejdet.
I betragtning af, at stressrelateret sygdom i Storbritannien udgør næsten 60 procent af al længerevarende sygdom, skal du prioritere din trivsel og forsøge at reducere arbejdsstress så vidt muligt.
Denne artikel er oprindeligt publiceret hos The Conversation og er oversat af Stephanie Lammers-Clark.