Den lokale presse gad ikke skrive om Wilbur Wrights (1867-1912) flyvetur i 1903. De 260 meter i en højde af tre meter imponerede ligesom ikke journalisterne.
Men det imponerede resten af verden, og i dag er amerikanerne Wilbur og lillebroderen Orville Wright krediteret for at have foretaget verdenshistoriens første motoriserede og kontrollerede flyvetur.
Maskinen de brugte, Wright Flyer 1, var hjemmelavet med håndsnittede propeller, en specialbygget motor baseret cykelteknologi og vinger af nåletræ. Ekstraordinært ved Wright Flyer 1 var dog især ‘tre-akse-roret’, som gjorde det muligt at holde flyveren i ligevægt i luften.
Forinden havde de i flere år testet forskellige typer svævefly. De fleste var ubemandende og styret med reb fra jorden, mens piloten var erstattet af sandsække – eller i et enkelt tilfælde en lokal dreng!
Og så i december 1903 lykkedes det at løfte maskinen fra jorden. Første gang den 14. december hvor den flyver i sølle fire sekunder, og anden gang tre dage efter hvor den tilbagelægger de berømte 260 meter under fjerde og sidste flyvning.
Under landingen bliver roret beskadiget, men ikke mere end den kan fikses i løbet af et par dage, noterer Orville i sin notesbog…få minutter før vinden får fat i hele maskinen. Den vælter rundt et par gange og bliver totalskadet.
Wilbur dør af tyfus i 1912, mens Orville lever til 1948 – året efter verdens første supersoniske (hurtigere end lyden) flyvetur.
Kategoriseringen af flyveturen i 1903 som verdens første er siden blevet kritiseret. Tiden omkring århundredeskiftet myldrede nemlig med flypionerer, og det er svært præcis at definere en af dem som den første.