Studie: Menneskets levealder har en øvre grænse på 150 år

Medmindre der kommer nogle store gennembrud indenfor lægevidenskaben, ser det ud til, at vi hver især højst har 150 år her på Jorden. (Foto: Shutterstock)

31 maj 2021

Efter 120 til 150 år mister menneskekroppen helt sin evne til at kunne restituere fra belastninger som sygdom og skader, hvorefter vi dør.

Sådan lyder det i et nyt studie, hvor forskere ved hjælp af matematisk modellering har forsøgt at udregne en øvre grænse for menneskets levealder.

Det skriver Live Science.

Studiet bygger på både historisk og nutidig data fra forskellige befolkningsgrupper, inklusive sundhedsdata fra over 500.000 personer fra USA, Storbritannien og Rusland, som hver fik taget flere blodprøver over nogle måneder.

I blodprøverne var forskerne på udkig efter to specifikke tal: Mængdeforholdet mellem to typer af de sygdomsbekæmpende hvide blodlegemer, og variation i størrelsen på de røde blodlegemer.

Begge tal stiger med alderen og kan derfor bruges som såkaldte ‘biomarkører’, der fortæller en persons biologiske alder, skriver Live Science.

Ved at se på tallene og tiden mellem blodprøverne kunne forskerne udregne en persons resiliens, altså deres modstandsdygtighed over for belastninger som sygdom og skade, og hvor lang tid det ville tage for deres krop at restituere.

Og på et eller andet punkt mellem 120 og 150 år mister menneskekroppen helt sin resiliens og restitutionsevne, viser de matematiske modeller, skriver Live Science.

»Det er gætværk, men baseret på gode tal,« fortæller aldersforsker Judith Campisi, som ikke selv var involveret, om studiet.

Et studie fra 2016, også bygget på matematisk modellering, satte den øvre grænse for menneskets levealder ved 125 år, mens nogle videnskabsfolk ikke mener, at der overhovedet findes en grænse.

Studiet blev udgivet i tidsskriftet Nature Communications, hvor det er frit tilgængeligt.