'ABC-metoden' kan afværge psykisk sygdom
Forskere har udviklet en ny, smart metode, kendt som ABC-metoden, som bygger på en enkel 'gør-det-selv'-tilgang og kan fremme din mentale sundhed.
ABC-metode model forskning mentaltræning psyke træning

ABC-tilgangen, der på dansk kaldes 'ABC for mental sundhed', er enkel og tilgængelig og kan fremme metal sundhed, blandt andet gennem et fokus på meningsfulde aktiviteter. (Foto: Shutterstock)

Selvom vi ofte tager vores fysiske træning meget alvorligt, skænker vi kun sjældent en tanke til indsatser, der kan holde os mentalt raske og adrætte.

Men ligesom det er tilfældet med vores fysiske sundhed, findes der enkle og praktiske metoder, som kan hjælpe os alle godt på vej mod et godt psykisk helbred.

Vores forskning, der har ført os til en metode, som fremmer mental sundhed og velvære i befolkningen, følger en enkel metode, som kan tages i brug af alle.

Psykiske lidelser - en stigende sygdomsbyrde

Et tidligere studie viste, at vi intuitivt ved, hvad det er, der fremmer vores psykiske sundhed, men at vi ikke tænker på det på daglig basis, i modsætning til vores fysiske sundhed.

På nuværende tidspunkt fokuserer mentale sundheds-kampagner på behandlingen af psykiske lidelser og forstyrrelser, eliminering af stigma ved at tale om psykiske problemer, tidlig intervention samt reduktion af risikofaktorer, der fører til lidelser og sygdom.

Men de psykiske lidelser udgør en stigende sygdomsbyrde. 

Det anslås, at cirka 50 procent af indbyggerne i OECD-landene vil opleve psykisk sygdom i løbet af deres levetid.

'ABC-metode' kan fremme mental sundhed

Så meget desto mere grund til at højne opmærksomheden på problemet i samfundet og til at fremme enkle og praktiske tiltag, der kan hjælpe med at opretholde et godt psykisk helbred.

Ved at bygge på tidligere forskning i, hvad vi kan gøre for at forbedre vores mentale sundhed, har vi udviklet en såkaldt 'ABC-metode', der let kan tilpasses dagliglivet.

Tilgangen kaldes 'Act-Belong-Commit', som på dansk kaldes 'ABC for mental sundhed' og kan oversættes til: 

  • Act: Gør noget aktivt - Forskning viser, at mennesker, som er fysisk, socialt, mentalt og spirituelt aktive har bedre mental sundhed end mennesker, der ikke er aktive. En aktiv krop, hjerne og sind - især i selskab med andre - er naturligt berigende samt et sundt alternativ til bekymring, ængstelse, overtænkning eller alkohol- og stofmisbrug.

  • Belong: Gør noget sammen - Brug tid sammen med familie og venner, vær en del af en gruppe, og deltag i sociale aktiviteter – vær en del af et fællesskab. Forskning har vist, at vores indbyrdes forhold er grundlæggende for vores mentale sundhed i forhold til identitet. Det er en støtte og en coping-ressource, der kan hjælpe med at håndtere smerte, stress og vanskelige hændelser i livet.

  • Commit: Gør noget meningsfuldt - At foretage sig noget meningsfuldt er vitalt for vores velbefindende, og forskning har vist, at det at have et formål, der giver mening, forlænger vores liv og er med til at opretholde en sund hjerne. At give sig hen til en hobby, en udfording, et godt formål eller det at hjælpe andre kan styrke selvværdet og beskytte mod følelsen af håbløshed eller af ikke at være noget værd. Og det at deltage socialt og bidrage til samfundet kan opretholde hjernens funktioner og reducere følelser, der er negative for vores velbefindende, f.eks. egoisme.

Tilsammen udgør de tre punkter en enkel 'gør-det-selv'-tilgang, der fremmer mental sundhed.

ABC Act belong Commit psykisk helbred mental sundhed tilgang metode Danmark Australien meningsfuld fællesskab  sygdomsbyrde coping recovery  krop hjerne sind deltagelse aktiv hjernefunktion  smerte stress 'gør-det-selv-tilgang'

Vær en del af en gruppe, og deltag i sociale aktiviteter –  deltag i fællesskabet, for eksempel som frivillig. (Foto: Shutterstock)

Metoden - der på nuværende tidspunkt er implementeret i Danmark og Australien - forsøger at være til gavn på lang sigt ved at opmuntre til at følge grundreglerne såvel som at samarbejde med grupper i samfundet, der tilbyder aktiviteter og mulighed for social deltagelse.

Forskning og ABC-tilgangen

For at bevise, at disse grundregler fremmer og beskytter mental sundhed, gennemførte vi for nylig en række observatoriske studier med en nationalt repræsentativ kohorte (gruppe) af voksne deltagere i Irland.

Deltagerne blev interviewet i starten af spørgeundersøgelsen og igen to år senere.

Vi kategoriserede deltagernes aktiviteter indenfor de tre punkter, Act, Belong, Commit. 

  • Act-aktiviteter: F.eks. deltagelse i forskellige sociale aktiviteter og fritidsaktiviteter, som sport, biografture, spise ude eller rejse for fornøjelsens skyld.
  • Belong-aktiviteter: Holde forbindelsen ved lige med venner, famile og fælleskab.
  • Commit-aktiviter: Hvor hyppigt, deltagerne deltog i sociale aktiviteter og fritidsaktiviteter, var en Commit-indikator.

Resultaterne demonstrerede, at et højere niveau indenfor alle tre ABC-aktiviteter fremmede:

Vores forskning har desuden vist, at tilgangen, der nu bliver brugt som et redskab af sundhedsfagligt personale, hjælper personer med mentalforstyrrelser.

Tilgangen udnytter ressourcer, der allerede findes i samfundet

ABC-tilgangen udnytter ressourcer, der allerede findes i samfundet:

Adfærd, som fremmer mental sundhed og velvære, er hverdagsaktiviteter, som de fleste personer allerede er involveret i, og som er frit tilgængelige.

Derfor fokuserer ABC-tilgangen på at skabe opmærksomhed omkring aktiviteterne samt underbygge troen på, at adfærden fremmer mental sundhed.

I både Australien og Danmark skaber kampagnen forbindelse mellem forskellige fagpersoner, der kan yde rådgivning om ABC-metoden, og mangfoldige grupper i samfundet, blandt andet teatre, kvindegrupper og sportsklubber og idrætsaktiviteter.

Disse partnergrupper leverer træning og ressourcer som eksempelvis selvhjælps-manualer, mens reklame og sponsorering af events spreder kampagnebudskabet.

Særlige målgrupper er skoler, arbejdspladser og personer, der har lidt af psykiske forstyrrelser og sygdomme.

ForskerZonen

Denne artikel er en del af ForskerZonen, som er stedet, hvor forskerne selv kommer direkte til orde.

Her skriver de om deres forskning og forskningsfelt, bringer relevant viden ind i den offentlige debat og formidler til et bredt publikum.

ForskerZonen er støttet af Lundbeckfonden.

Bevare mental sundhed og velvære for alle langt ud i fremtiden

I Australien gennemfører man en årlig spørgeundersøgelse, der har til formål at afdække, om deltagerne har hørt om ABC-tilgangen, og i så fald hvordan deres tanker og handlinger i forbindelse med mental sundhed har ændret sig.

To gange om året spørger undersøgelsen partnergrupperne, hvilken effekt kampagnen har haft på deres aktiviteter.

En lignende tilgang bliver brugt i Danmark, så på denne måde holder kampagnen kontakten med samfundet for løbende at forbedre metoderne.

Ved at opmuntre borgerne til at følge og prioritere ABC-tilgangen giver kampagnens enkle budskab genlyd i samfund verden over for at bevare mental sundhed og velvære for alle langt ud i fremtiden.

Rob Donovan er grundlægger af Act-Belong-Commit-kampagnen. Vibeke Jenny Koushede modtager støtte fra Nordea Fonden. Ziggi Ivan Santini hverken arbejder for, rådfører sig med, ejer aktier i eller modtager fondsmidler fra nogen virksomheder, der vil kunne drage nytte af denne artikel, og har ingen relevante tilknytninger. Denne artikel er oprindeligt publiceret hos The Conversation og er oversat af Stephanie Lammers-Clark.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.