Lugten af din armsved er arvelig
Sveden hos enæggede tvillinger lugter mere ens end sveden hos to mennesker, der ikke er i familie med hinanden

Hvis du spinner, kender du godt til lugten fra træningslokalet. Ny undersøgelse viser, at svedlugten i høj grad er genetisk bestemt (Foto: Colourbox)

Hvor meget du lugter afhænger af, hvor ofte du går i bad, men hvad du lugter af afhænger af dine gener.

Det er konklusionen på en schweizisk undersøgelse, hvor man har rekrutteret 12 enæggede tvillingepar og undersøgt, hvad det er for en lugt, der fremkaldes, når tvillingernes armsved blander sig med de naturlige bakterier, der findes i vores armhuler.

Ligner hinanden og lugter ens
Undersøgelsen viser, at den kemiske sammensætning i lugten fra to identiske tvillinger er ti gange mere ens, end hvis man sammenlignede en af de enæggede tvillinger med en person, som de ikke var i familie med.

Den observation kommer ikke bag på biokemikeren Andreas Natsch, som har stået i spidsen for undersøgelsen og kontant udtaler til Nature News:

»Tvillinger ser ens ud. De lugter på den samme måde.«

Mor og datter med samme lugt
På Århus Speciallæge Center, hvor man prøver at hjælpe familier af med deres svedgener, kender man godt til fænomenet med, at familiemedlemmer ofte kan være belastet af den samme grimme lugt.

»Når en mor og en datter møder op i vores klinik, så oplever vi ofte, at de lugter ens. Men vi ved ikke, om den særlige kropslugt kommer fra det, de spiser, eller om det er genetisk bestemt. Står den schweiziske undersøgelse til troende, så kan det være, at det er det sidste, der er tilfældet«, siger sygeplejerske Katrin Korsby.

Svedlugt opstår fra en kemisk reaktion mellem bakterier i huden og sveden, som i sig selv er lugtfri. Blandt de mest fremtrædende kemikalier i svedlugten er mindst 24 forskellige slags carboxylsyrer.

Den schweiziske undersøgelse blev bragt til veje ved at udstyre de 12 tvillingepar med vatrondeller i armhulerne og efterfølgende lade dem dyrke en times motion.

Efter motionen samlede forskerne vatrondellerne ind og behandlede dem med det samme bakterielle enzym for at sikre sig, at svedprøverne blev behandlet ens hos alle tvillinger. Tvillingerne gentog så proceduren en anden dag.

Med en kombination af gaskromatografi og massespektroskopi har forskerne analyseret de mest forekommende kemikalier, som findes i kropsdufte - de såkaldte carboxylsyrer.

Og det er mønsteret og mængden af carboxylsyrer, som de har kigget på. De har fundet frem til, at mønsteret er ti gange mere ens hos identiske tvillingepar.

Gælder det kun enæggede tvillinger? Spørgsmålet, som forskerne endnu ikke kan svare på, er, om det kun er enæggede tvillinger, der bærer på den samme kropslugt, fordi de har et komplet identisk gensæt. Eller om vi alle bærer på en familiær kropslugt.

Undersøgelsen er offentliggjort i Journal of the Royal Society Interface.