Børn, der bliver kørt til skole, koncentrerer sig dårligere
Hvis børn selv går eller cykler til skole, kan de bedre holde fokus på undervisningen. Det viser en stor test af næsten 20.000 danske skolebørn.

En rask cykeltur til skole klarer hjernen, så barnet kan holde koncentrationen hele formiddagen. (Foto: Colourbox)

Hvis børn selv går eller cykler til skole frem for at blive kørt i bil af forældrene, koncentrerer de sig bedre – og virkningen holder hele formiddagen.

Det er en af de væsentligste konklusioner fra et storstilet projekt 'Masseeksperimentet 2012', hvor 19.382 skoleelever i alderen fra 5 til 19 år har deltaget.

Masseeksperimentet 2012 satte sig for at undersøge sammenhængen mellem kost, motion og koncentrationsevne, og blandt de mange resultater stak især ét ud: Børn koncentrerer sig dårligere, hvis de ikke får rørt sig på vej til skole.

Langtidsholdbar motion

Eleverne skulle svare på spørgsmål om deres motionsvaner og udføre en simpel koncentrationstest, hvor de skulle samle et puslespil med et ansigt. 

De elever, der blev transporteret til skole i bil eller med offentlig transport, klarede testen dårligere end de elever, som på den ene eller den anden måde foretog turen selv.

»Det er rigtig interessant, at den motion, det giver at transportere sig selv til skole, afspejles i den koncentrationsevne, man har ca. fire timer senere på dagen. De fleste kender den friskhed, man føler efter at have brugt sin krop. Men det er overraskende, at virkningen holder så længe,« siger professor Niels Egelund, Aarhus Universitet, der har haft ansvaret for undersøgelsen.

Masseeksperimentet var en del af den store årlige Dansk Naturvidenskabsfestival i september.

I år blev Masseeksperimentet udført af forskere fra Københavns Universitet og Aarhus Universitet i samarbejde med Forskningscenter OPUS og Dansk Naturvidenskabsformidling.

Frokost øger koncentrationen

Ud over ovenstående undersøgte Masseeksperimentet også, hvilken indflydelse morgenmad, mellemmåltider og frokost har på koncentrationen.

Resultaterne her viste, at det at spise sin mad i skolen har en positiv effekt på koncentrationen. En væsentlig iagttagelse i tider, hvor bl.a. teenagere i grundskolen ikke altid spiser regelmæssigt eller sundt i skoletiden.

Resultaterne fra Masseeksperimentet 2012 blev præsenteret fredag d. 23. november ved en konference i regi af Forskningscenter OPUS på Københavns Universitet.

OPUS, 'Optimal trivsel, udvikling og sundhed for danske børn gennem en sund Ny Nordisk Hverdagsmad', løber  til 2013 og har til formål at øge børnesundheden i Danmark.

Ugens Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.