Venus kan have været beboelig, før klimakatastrofe ramte den

Venus har muligvis ikke altid været ligeså ugæstfri, som planeten fremstår i dag. Ovenstående er en illustration af, hvordan en mere våd version af Venus kan have set ud. (Illustration: NASA)

26 september 2019

Det er ikke ligefrem ideelle forhold for liv, planeten Venus tilbyder.
Den har et overfladetryk som er 92 gange højere end på Jorden, og temperaturer der kan snige sig op på 460 grader.

Men det har muligvis ikke altid været tilfældet.

Forskning.no skriver, at et hold forskere fra NASA’s Goddard Institute for Space Studies er kommet frem til, at temperaturerne på Venus tidligere kan have ligget stabilt mellem 20 og 50 grader.

Og det betyder, at der kan have været flydende vand på planetens overflade, hvilket er et vigtigt kriterie, for at liv kan opstå.

Forskerne kom frem til dette ved at lave en række simuleringer med vand på Venus. De sammenlignede disse simuleringer med simuleringer på Jorden og tilføjede derudover en stigning i styrken af solstråler på Venus.

LÆS OGSÅ: Vi kender nu 4.000 exoplaneter, og de fleste fjerne kloder ligner slet ikke vores

Forskerne tror, at atmosfæren på Venus var lig Jordens atmosfære for 715 millioner år siden. Men siden da har forholdene på Venus ændret sig markant.

Ifølge forskerne hænger det blandt andet sammen med, at Solens stråling siden er steget med omkring 30 procent, hvilket fik vandet på Venus til at fordampe, mens magma strømmede til planetens overflade.

Forskerne forestiller sig, at CO2 har forladt magmaen, der derefter er størknet, før magmaen igen kunne optage CO2. Og det har påvirket Venus påfaldende meget, da CO2 fra planetens indre er blevet opbygget i planetens atmosfære.

At Venus i dag er så ubeboelig, hænger altså ikke sammen med, hvor tæt planeten er på Solen. Forskerne vurderer derimod, at det er geologiske ændringer på planeten, som har gjort Venus så utiltalende for mennesker.

Forskerne mener derfor, at vi skal revurdere vores opfattelse af, hvilken afstand en planet skal have til deres sol, før vi afskriver planeten som værende uholdbar for liv.

Forskning.no skriver, at Stephen Kane, der forsker i astronomi og astrofysik ved University of California, med en udtalelse til Forbes.com forholder sig kritisk til denne konklusion om Venus.

»Jeg er enig i, at Venus godt kunne have haft et tempereret klima for en milliard år siden, men jeg er ikke enig i, at ændringerne i planetens overflade forårsagede klimakatastrofen,«  siger han til Forbes.com.

Du kan læse mere om det nye studie på Europlanet Society.