I et tomt tårn knokler danske forskere for at lave en vaccine mod corona
Mens Danmark lukker ned, har en gruppe forskere fået dispensation til at arbejde. De er i gang med at udvikle en vaccine mod coronavirus.

I Mærsk Tårnet i København har en gruppe vaccineforskere fået dispensation til at arbejde. (Video: Kristian Højgaard Nielsen og Anne Ringgaard)

Normalt er der konstant gang i den. Men i disse corona-dage er gangene, elevatorerne, auditorierne og læsesalene helt stille på medicinstudiet i København Universitets 15 etager høje Mærsk Tårn.

I foyeren sidder en ensom vagt og holder styr på, om de få mennesker, der går gennem svingdøren, har tilladelse til at bevæge sig helt ind i den høje bygning.

Et enkelt forskerhold får lov til at passere. De har dispensation til at arbejde i tårnet, fordi de er i gang med at udvikle det, vi alle går og venter på: En vaccine mod coronavirus.

Laboratorieudstyret er altid ledigt

Hver dag siden Danmark gik i tilnærmelsesvis undtagelsestilstand, har de 15 forskere knoklet på skift fra klokken seks om morgenen.

I øjeblikket er en af dem alene i laboratoriet, som normalt er fyldt med studerende og forskere i hvide kitler.

»Det er en lidt underlig fornemmelse. Men fordelen ved at være så få herinde er, at der ikke er kø til udstyret,« siger Nahla Chehabi, der er i gang med at oprense DNA i et reagensglas.

LÆS OGSÅ: Coronavirus: Alt om udviklingen, symptomer og behandling

EU har doneret 20 millioner

Nahla Chehabis forskningsledere Ali Salanti, Morten Agertoug Nielsen og Adam Sander fra Københavns Universitet fik i forrige uge en bevilling fra EU på 20 millioner kroner til at fremstille en vaccine mod coronavirus.

De tre forskningsledere har opfundet en særlig teknologi, som de håber kan bruges til at lave en vaccine, der gør kroppen modstandsdygtig overfor den virus, som i øjeblikket har sendt millioner af mennesker verden over hjem fra arbejde og skole.

»Teknologien har vi haft klar længe, så vi kunne gå i gang med det samme, da vi fik pengene,« siger Ali Salanti, mens Videnskab.dk’s udsendte journalist pustende følger efter ham op ad trapperne til Mærsk Tårnets 11. etage.

Et protein er centralt i vaccinen

Under 11. etagen ligger byen stille og corona-ramt, så langt øjet rækker. Den skarpe formiddagssol skinner ind gennem tårnets store vinduer, mens Ali Salanti og Morten Agertoug Nielsen forklarer Videnskab.dk’s udsendte, hvordan deres vaccineteknologi fungerer.

På en A4-kuvert tegner Ali Salanti et ganske bestemt protein og en viruspartikel.

Proteinet, som kaldes et spike-protein, bruger coronavirus til at trænge ind i kroppens celler, og det spiller en helt særlig rolle i den vaccine, forskerne er i gang med at udvikle.

Spike-proteinet

Ligesom alle andre levende organismer består coronavirussen af gener, som udtrykker proteiner.

Et af de udtrykte proteiner bruger virussen til at sætte sig fast i receptorer på kroppens celler. Proteinet, som gør det muligt for virussen at trænge ind i cellerne og gøre os syge, kaldes et spike-protein.

Coronavirussens spike-protein er identificeret af amerikanske forskere, som publicerede proteinets struktur i en artikel det videnskabelige tidsskrift Science for en måneds tid siden.

Virussens genom blev allerede offentliggjort i Nature i februar 2020, få uger efter, at virussen blev opdaget i den kinesiske Hubei provins.

Sådan fremstilles vaccinen:

• Forskerne i Mærsk Tårnet klipper gener ud af coronavirussens DNA.

• De udklippede gener kloner forskerne med en kunstig celle.

• Cellen udtrykker spike-proteinet, som forskerne isolerer og oprenser.

• Spike-proteinet skal forskerne derefter have til at sætte sig fast på overfladen af en viruslignende partikel, de selv har fremstillet, og som de har patent på.

»Når vi sprøjter det ind som en vaccine, skulle immunforsvaret gerne begynde at producere antistoffer mod coronavirus,« forklarer Morten Agertoug Nielsen.

Spikeproteinets struktur er kompleks

Processen er møjsommelig, og meget kan gå galt undervejs.

En af forskernes store udfordringer er, at coronavirussens spike-protein har en ekstrem kompleks overfladestruktur, forklarer Ali Salanti og tegner en coronaviruspartikel på kuverten.

Virussen har en rund kerne med stænger, som har blomsterlignende klumper for enden. Klumperne er spikeproteiner.

coronavirus vaccine Panum spike protein dna

Sådan ser viruspartiklens struktur ud. Klumperne for enden af stænglerne er tre kopier af virussens spike-protein. (Foto: Shutterstock)

»Det er tre ens kopier af proteiner, som binder sig sammen, så det laver en samlet struktur,« forklarer Morten Agertoug Nielsen.

Hvis vaccinen skal virke, skal den indeholde en proteinstruktur, der er magen til coronavirussens buket af spikeproteiner. Således kan den få immunforsvaret til at producere antistoffer, der binder til strukturen.

»Det skal sætte sig som en nøgle i en lås. Som to legoklodser, der passer sammen. Det springende punkt er, om vi kan få immunforsvaret til at genkende den komplekse struktur,« siger Morten Agertoug Nielsen.

»Senere kommer der andre udfordringer. For eksempel om vi kan skalere produktionen op og fremstille vaccinen i store nok mængder,« fortsætter han.

coronavirus vaccine coronavaccine protein dna spikeprotein epidemi

Ali Salanti (t.v.) og Morten Agertoug Nielsen (t.h.) har egentlig udviklet deres teknologi for at fremstille en kræftvaccine. (Foto: Anne Ringgaard/ Videnskab.dk)

Teknologien har potentiale

Jan Pravsgaard Christensen, der er professor i infektionsimmunologi ved Københavns Universitet har gennem mange år forsket i immunforsvar og vacciner.

Han er ikke involveret i udviklingen af coronavaccinen, men har i andre sammenhænge arbejdet sammen med Ali Salanti og Morten Agertoug Nielsen, så han kender den teknologi, de har udviklet.

Teknologien har potentiale til at kunne fremstille en effektiv vaccine, fordi den kan få proteinerne til at binde sammen i den rigtige blomsterlignende struktur, siger han, da Videnskab.dk fanger ham over telefonen efter besøget i det stille Mærsk Tårn.

»Man skal kunne lave den tredimensionelle struktur. Og det ved jeg, at Morten og Alis teknologi kan,« fortsætter han.