6 historier om Jordens unikke liv fortalt i billeder taget fra rummet
Med satellitter i rummet overvåger NASA al liv på vores forunderlige jord. Se de smukke billeder og læs om, hvorfor satellitter er vigtige for os i galleriet her.

Siden 1997 har NASA overvåget Jorden via satellitter.

»Jorden er den eneste planet med liv, som vi kender til. Fra bakterier i stenene under de dybeste oceaner til aber, der svinger sig mellem træerne – Jorden er vært for liv i alle størrelser, former og farver.«

Sådan indleder NASA poetisk deres beskrivelse af vores forunderlige planet, som de i over 20 år har taget billeder af fra rummet.

Forskere bruger eksempelvis billederne fra rummet til at undersøge og overvåge kejserpingviner på Antarktis, forhindre sygdomsudbrud som eksempelvis kolera og beskytte havets smukke koraller.

Udover de store ting i livet såsom vores dyre- og planteliv har satellitter faktisk også en afgørende effekt på vores hverdag.

Det er nemlig satellitter, der gør os i stand til at se fjernsyn, forudsige vejret, flyve på ferie og meget mere, forklarer Henrik og Helle Stub, der er faste rum-skribenter i artiklen Hvad ville der ske i en verden uden satellitter? på Videnskab.dk fra 2014.

»I dag er satellitterne en helt central forudsætning for det moderne globale samfund. Uden satellitterne ville vi være henvist til en verden, der på mange måder minder om den, vi havde inden rumalderen begyndte 1957,« skriver de i artiklen.

Læs meget mere om satellitternes funktion under hvert billede i galleriet øverst i artiklen.