Overblik: Kvantefysisk katteeksperiment, hjerneskadende lorteparasit og dumme små hunde
Vuf! Der er dyretema i ugens videnskabelige nyhedsoverblik.
podcast

Det har handlet om dyr i denne uge, men også om kvantefysik og skizofreni. (Foto: Shutterstock & Christoph Hohmann, Nanosystems Initiative Munich (NIM))

Det er fredag, og mange er ikke bare på vej på weekend, men også en hel uges vinterferie - tillykke med det.

Videnskab.dk har traditionen tro samlet en videnskabelig godtepose, som du kan tage med dig på weekend (eller vinterferie).

I denne uge har der været et mindre dyretema på Videnskab.dk. Du kan blandt andet blive klogere på et kvantefysisk katteeksperiment(!), en farlig katteparasit og et kæmpestort hundestudie.

Som altid kan du få dit ‘Overblik’ serveret direkte ind i øregangene gennem vores podcast, eller du kan læse med her.

Schrödingers kat 2.0

Ved du lidt om kvantefysik, så kender du måske tankeeksperimentet om Schrödingers kat. Hvis ikke, så hæng på her:

En kat bliver lukket inde i en boks sammen med et atom, der måske henfalder, og en kolbe med giftig gas.

Hvis atomet henfalder, altså, ændrer tilstand, vil en lille hammer knuse kolben, og katten dør af forgiftning. Henfalder atomet ikke, lever katten.

Du forlader boksen i en times tid, og når du kommer tilbage, ved du ikke, om katten er død eller levende – den er i en såkaldt ’superposition’ og er både levende og død på samme tid. Men såsnart du åbner boksen, er katten enten død eller levende - ikke længere begge dele.

Forvirret? Det er okay! Eksperimentet bliver brugt til at illustrere det absurde i, at noget kan være dødt og levende på samme tid, hvilket atomer kan være ifølge kvantefysikken. Men på makro-niveau, når man overfører eksperimentet til kattestørrelse, bliver det skørt.

Nu har forskere fra DTU Fysik gennemført eksperimentet i virkeligheden. De har dog byttet katten ud med lys, der så opfører sig som katten og dermed er i ‘superposition’, hver gang de gennemførte eksperimentet.

Schrödingers kat kvantefysik kvantemekanik atom

Forskere har skabt tankeeksperimentet ’Schrödingers kat’ i virkeligheden og på en måde, så forsøget med sikkerhed kan gentages. (Illustration: Christoph Hohmann, Nanosystems Initiative Munich (NIM))

Mærkelig kattelortparasit slår til igen

Vi fortsætter dyretemaet og bliver hos katten - eller en meget mærkelig parasit, der gemmer sig i kattelort.

Kattelortsparasitten T. gondii, der kan sætte sig i menneskers hjerner, er tidligere blevet koblet sammen med alt fra iværksætteri til hjernesygdomme og selvmordsforsøg.

Nu er det mikroskopiske parasit også blevet koblet sammen med risikoen for at udvikle skizofreni.

Det viser et nyt studie, som baserer sig på Det Danske Bloddonorstudie og dermed det mest omfattende antal forsøgspersoner til dato.

»Med dette studie kan vi nu endeligt sige, at en infektion med T. gondii øger risikoen for skizofreni. Koblingen er der, den kan vi ikke komme udenom,« sagde førsteforfatter Kristoffer Burgdorf, som er postdoc ved Klinisk Immunologisk Afdeling på Rigshospitalet, til Videnskab.dk.

I denne video kan du høre klinisk professor Henrik Ullum, som står i spidsen for Det Danske Bloddonorstudie, fortælle om nogle af de øvrige forskningsresultater, der er kommet ud af det omfattende registerstudie. (Video: Bloddonorerne i Danmark)

Store hunde er klogere end små

Det skal stadig handle om hjerner, og det skal stadig handle om dyr.

For et andet studie, der udkom i ugens løb viser, at større hunde med større hjerner tilsyneladende er mere intelligente end deres mindre artsfæller med mindre hjerner.

Det er en tendens, der tidligere er blevet påvist blandt primater.

»Tidligere studier har påvist det samme hos primater primært, så vi var ikke sikre på, om resultaterne kun var et udtryk for et særligt aspekt i evolutionen i hjernen hos primater,« fortalte Daniel Horschler ifølge pressemeddelelsen til studiet.

Daniel Horschler har baseret sit arbejde på data fra 7.000 forskellige hunde af 74 forskellige racer fra hjemmesiden dognition.com - en borgervidenskabsside, hvor ‘almindelige’ mennesker kan uploade data om deres hunde.

Studiet er et godt eksempel på, hvordan borgervidenskab eller såkaldt ‘citizen science’ kan hjælpe videnskaben.

Karakterræs, metanbombe i Arktis og blod i knoglerne