Overblik: Det falske Stonehenge, mellemistid i metrobyggeri og en advarsel før folketingsvalget
Tag ugens vigtigste videnskabsnyheder med dig på weekend.

Ugens 'Overblik' slår ned på en god og en dårlig nyhed fra arkæologiens verden, og så klæder den dig på til den forestående valgkamp. (Foto: Shutterstock)

Hvad skuer du i horisonten der, en ørkesløs weekend i sofaen her. O ve, o ve, men frygt du ej, thi endnu en ugentlig videnskabs-galej nærmer sig.

Videnskab.dk’s ugentlige nyhedsoverblik er lastet med en arkæologisk knaldperle i midten af København og en arkæologisk fuser et sted i Skotland.

Og så opfordrer Videnskab.dk til at læse rapporter fra de danske ministerier særdeles kritisk.

Du kan lytte til hele pakken gennem vores podcast, eller du kan læse med her.

Usædvanligt skotsk Stonehenge var “fake”

Vi lægger ud med den skotske nytårsfuser.

For i begyndelsen af januar bragte en række medier, inklusive Videnskab.dk, historien om, at skotske arkæologer havde fundet, hvad der tilsyneladende kunne være, et nyt ‘Stonehenge’ i Skotland.

De skotske arkæologer var af en lokal beboer blevet gjort opmærksomme på 10 store sten i en cirkel nær landsbyen Alford (cirka 40 kilometer vest for Aberdeen).

Efter nærmere undersøgelse var de hurtige til at konkludere, at cirklen var konstrueret af stenalderfolk for mellem 3.500 og 4.500 år siden.

»Det bliver virkelig ikke meget bedre end dette. Mange af de lignende stencirkler, som folk har kendt til i meget lang tid, har kun to eller tre sten tilbage – at finde en komplet cirkel er helt usædvanligt,« sagde Neil Ackerman, en arkæologerne bag, til Live Science.

Men - wah, wah, waaah - der var god grund til, at den usædvanlige cirkel ikke var blevet fundet før. Den var nemlig blevet bygget af en lokal landmand for cirka 20 år siden.

Det fortalte landmanden et par uger senere, da han havde set nyheden om stenmonumentet floere i medierne. Så kan man altså tale om at ødelægge den gode stemning - og en ung arkæologs renomme.

Mellemistid fundet i metrobyggeriet

Mens det blev til en lang næse til de skotske arkæologer, så har et hold danske arkæologer fortjent en stor cigar.

Ved Trianglen på Østerbro i det centrale København har et hold arkæologer nemlig fundet en ny dansk mellemistid i forbindelse med en metroudgravning.

En mellemistid er en varm periode, som den vi lever i nu, mellem to istider.

Ved at analysere blandt andet aminosyrer har forskerne kunnet konstatere, at den nyopdagede mellemistid fandt sted for omkring 200.000 år siden.

»Normalt siger man, at man ikke kan finde spor efter mellemistider i København, fordi der blevet boret hundredvis af gange før, uden der er fundet aflejringer fra dem. Men nu har vi fundet tydelige spor efter en mellemistid, man ikke tidligere har konstateret eller fundet spor efter i Norden,« sagde geolog Ole Bennike til Videnskab.dk.

Videnskab.dk klæder dig på til valgkampen

Når ministre får deres embedsmænd til at lave en rapport, skulle man tro, at målet er at gøre os alle klogere.

Men på det seneste er det modsatte sket. Ministre har tre gange på blot en måned præsenteret nye rapporter, der snarere har skabt forvirring og mistro.

Det er problematisk, og der er ingen grund til at tro, at denne tendens bliver mindre med en valgkamp i udsigt.

Derfor vil Videnskab.dk gerne klæde dig på, så du undgår at blive snydt af rapporter og andre pudrede budskaber.

Udover at læse Videnskab.dk’s nyhedsredaktør Jonas Salomonsens kommentar til rækken af ministres præsentationer af rapporter, som har fået meget kritik af forskere, kan du dykke ned i Videnskab.dk’s letlæste manifest, der giver 5 råd til, hvordan man forholder sig kritisk til forskning og videnskab generelt.

Undgå at blive vildledt: Få en visuel gennemgang af, hvad du skal være opmærksom på, når du læser nyheder om forskning.  (Video: Kristian Højgaard)

Nyt dansk stresspanel, 500-år langt studie og fed sved-gadget

Det var vores tre nedslagspunkter fra ugens løb. Du kan læse flere af ugens historier her:

• Førende stressforskere opretter deres eget 'stresspanel': »Vi håber at kunne være med til at præge debatten i en mere forskningsbaseret retning,« siger en af stressforskerne, der står bag tænketanken. Forskernes tænketank står i modsætning til regeringens nationale stresspanel, som blev nedsat i 2018, men som ikke tæller en eneste forsker indenfor stress.
  • »Superfed« sportsgadget aflæser sved: Amerikanske forskere har opfundet et kemisk plaster, der klæbes fast på huden og måler dit svedniveau og din sundhed. Det er et spørgsmål om tid, før vi alle bruger sved-sensorer, mener forskere.
  • 500 år langt vanvidsstudie er i gang: De første resultater fra et studie, der blev sat i gang i Skotland i 2014 og skal løbe til 2514, er blevet offentliggjort. Studiet skal undersøge mikrobers levedygtighed.
  • Dansk forsker afliver hjernemyte: En sejlivet myte lyder blandt andet, at kvinder bruger begge hjernehalvdele samtidigt, mens mænd kun bruger én ad gangen. Men det passer altså ikke, fortæller dansk forsker.
  • Kan den nye generation af rumteleskoper finde liv i universet?: Indenfor fem til ti år står vi med stor sandsynlighed med svaret på, om såkaldte 'exoplaneter', der kredser om en anden stjerne end Solen og altså derfor befinder sig udenfor vores solsystem, rummer liv. Det mener en dansk professor i astrofysik.
  • Astronauter kan have fundet et stykke af Jorden på Månen: På Sveriges Naturhistoriske Museum i Stockholm har man fundet et lille stykke granit i den samling af månesten, som Apollo 14-missionen tog med sig til Jorden. Stenen, der er omkring 4,5 milliarder år gammel, stammer sandsynligvis fra Jorden.

God weekend!