Schrödingers kat: Kvantefysikere tager klassisk tankeeksperiment til et nyt stadie
De har skiftet katten ud med lys.
Schrödingers kat kvantefysik kvantemekanik atom

Forskere har skabt tankeeksperimentet ’Schrödingers kat’ i virkeligheden og på en måde, så forsøget med sikkerhed kan gentages. (Illustration: Christoph Hohmann, Nanosystems Initiative Munich (NIM))

Måske har du hørt om tankeeksperimentet med katten, der bliver lukket inde i en boks sammen med et atom, der måske henfalder, og en kolbe med giftig gas?

Hvis atomet henfalder, altså, ændrer tilstand, vil en lille hammer knuse kolben, og katten dør af forgiftning. Henfalder atomet ikke, lever katten.

Nu forlader du boksen i en times tid, og når du kommer tilbage, ved du ikke, om katten er død eller levende – den er i en såkaldt ’superposition’ og er både levende og død på samme tid.

Så snart du undersøger sagen og åbner boksen, vil katten enten være levende eller død - og ikke længere begge dele.

Om Schrödingers kat
  • 'Schrödingers kat' var aldrig en rigtig kat, men titlen på fysikeren Erwin Schrödingers tankeeksperiment fra 1935, som er beskrevet i artiklens indledning.
  • Schrödinger ville vise, at den måde, vi fortolkede kvantefysik på, som især den danske fysiker Niels Bohr repræsenterede, var ulogisk, når man skalerede det op til makro-niveau og brugte teorierne på store ting som katte fremfor bittesmå atomdele.

Kilde: Ulrich Busk Hoff

Nyt studie får lys til at opføre sig som Schrödingers kat

Dette mærkelige tankeeksperiment blev udtænkt af Erwin Schrödinger i 1935 og skulle dengang vise, at der var noget galt med den måde, forskere forstod kvantefysik, fordi teorierne blev absurde, når de blev skaleret op i katte-størrelse.

Pointen var, at vi godt kan tænke, at et atom kan være to modstridende ting på samme tid - eksempelvis levende og dødt - men når man siger det samme om en kat, bliver det absurd.

Siden er tankeeksperimentet dog blevet et klassisk tema indenfor fysikken, der stadig afføder mange forsøg på at skabe ’Schrödingers kat’.

For nylig lykkedes det for et hold forskere at få en lysimpuls til at opføre sig ligesom katten i Schrödingers tankeeksperiment - ikke bare én gang, men hver gang de forsøgte, og dét er nyt.

»Jeg kender forskergruppen, og de har arbejdet med det her i lang tid. Det er ikke første gang, det lykkedes for nogen, men det er imponerende, at de har manipuleret kvantemekanikken og kontrolleret naturen på allermindste niveau, så de kan skabe denne superposition, hver gang de ønsker det,« siger Ulrich Busk Hoff.

Han er postdoc ved DTU Fysik og har set på de nye resultater for Videnskab.dk. Resultaterne er udgivet i det videnskabelige tidsskrift Nature Photonics.