Mød ‘The Blob’: Den usædvanlige, slimede organisme, der kan hele sig selv - og har 720 køn
blob paris gul slimet organisme

'The Blob' overrasker forskere, fordi den ikke har nogen hjerne, men alligevel udviser evnen til at tænke. (Foto: Parc Zoologique Paris).

18 oktober 2019

Den er gul, den kan krybe med en hastighed på fire centimeter i timen og den kan hele sig selv, selvom den ikke har nogen hjerne.

Det mystiske væsen, der har fået tilnavnet ‘The Blob’, er netop blevet fremvist i Paris, og fra på lørdag kan du opleve den i den zoologiske have Parc Zoologique Paris, som en del af en udstilling af enestående væsener, skriver CNN.

Organismen, der officielt hedder physarum polycephalum, er hverken en plante, et dyr eller en svamp.

Den har ikke kun et køn, men derimod 720 forskellige, og så kan den opdeles i forskellige organismer, for derefter at smelte sammen igen, skriver mediet.

Man antager, at det encellede væsen kan være op til en milliard år gammel.

En udgave af ‘The Blob’ blev første gang opdaget 1973, efter en kvinde i Texas opdagede en hurtigt voksende gul klat, der havde slået sig ned i hendes baghave.

Væsenet blev anset som værende så mystisk, at det blev omtalt i New York Times i 1973.

'The Blob' overrasker forskere, fordi den hverken er et dyr, en plante eller en svamp. (Video: France 24 English/Youtube).

Texas-versionen af væsenet døde ifølge CNN hurtigt, og ‘The Blob’ blev ikke omtalt igen før 2016, hvor forskere udgav et studie i tidsskriftet Proceedings of the Royal Society om en ny udgave af ‘The Blob’.

Studiet viste, at ‘The Blob’ kan lære at ignorere skadelige stoffer og huske det op til et år senere.

Nu har forskere i Parc Zoologique Paris fundet ud af, at den slimede organisme også kan finde ud af at løse problemer, som for eksempel at finde den hurtigste vej ud af en labyrint.