Hubble-billeder: Vand vælter op fra Jupiter-månen Europa
Flydende vand fra Europas indre ocean finder op gennem revner i månens is og skaber høje springvand af damp. Sådan tolker NASA-forskere billeder taget af rumteleskopet Hubble.
Europa gejser

Forskerne forestiller sig, at vand skubbes op igennem isen gennem sprækker. De ved ikke, om vandet kommer helt nede fra det indre ocean eller fra højereliggende lommer med vand – søer i isdækket. (Illustration: NASA/JPL-Caltech)

Jupiter-månen Europa rummer et indre ocean af flydende vand, og nogle gange trænger vandet op igennem månens kilometertykke isdække, så søjler af vanddamp og ispartikler rejser sig cirka 200 km op fra overfladen.

Europa gejser jupiters måne vand hubble

Vand fra Europas indre ocean kan måske trænge op gennem revner i isen. Når det flydende vand møder det lufttomme rum, forvandles det til damp. (Illustration: NASA/ESA/K. Retherford/SWRI)

Det viser billeder fra rumteleskopet Hubble ifølge forskere fra det amerikanske rumagentur NASA, der netop har afsluttet et pressemøde om opdagelsen.

Det fremgår også af en pressemeddelelse fra NASA, og resultaterne publiceres i tidsskriftet Astrophysical Journal senere på ugen.

LÆS OGSÅ: Hubble-forskere: Nu har vi fundet vand på Jupiters måne

Hvor der er flydende vand, kan der også være liv, og når vandet trænger op gennem isen, bliver det noget nemmere at tage prøver af det.

Et fremtidigt rumfartøj kan opfange vanddampen og analysere vandet for tilstedeværelsen af organiske forbindelser og måske endda for spor efter liv.

»Det mest spændende er, at gejserne lader til at komme med jævne mellemrum. Det sker ikke hele tiden. Europa er meget geologisk aktiv, og vandet er tæt på overfladen. Så er der en chance for, at man kan komme til at måle på det,« siger Christine Schøtt Hvidberg, der er lektor på Center for Is og Klima, der hører under Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet.

På centeret beskæftiger forskerne sig ikke kun med Jordens is, men også med is på andre planeter og måner.

Spor efter vand er set før

Det er ikke første gang, Hubble-teleskopet er brugt til at finde spor efter vanddamp i nærheden af Europa. I december 2012 kom der data fra teleskopet, der tilsyneladende viste vanddamp i omegnen af månens sydpol.

Denne gang benyttes en anden metode til fotografering. Selv for Hubble-teleskopet er Europa uhyre svær at fotografere i detaljer, fordi Jupiter og dens måner er så langt væk, men NASA-forskerne fandt ud af, at de kunne fotografere eventuelle 'springvand' som silhuetter i lyset fra Jupiter, når Europa bevægede sig ind foran planeten.

Tre gejsere fra Europa jupiters måne vand

Tre gange har Hubble taget billeder af skyer af vanddamp, mens Europa passerede ind foran Jupiter. Alle tre gange er gejserne tilsyneladende opstået nær månens sydpol. (Fotos: NASA/ESA/W. Sparks/STScI)

I løbet af 15 måneder brugte forskerne denne metode til at fotografere Europa 10 gange, og de tre af gangene kunne man se vandudbrud på billederne.