Se verdens kraftigste rumteleskop blive bygget
Arvtageren til Hubble-teleskopet sættes sammen. Se video her.

James Webb-teleskopet skal tage over efter rumteleskoppet Hubble, der har leveret mange af vores allerbedste billeder af universet.

Det nye og meget kraftigere teleskop skal først og fremmest se efter infrarødt lys fra universets tidlige leveår – de første stjerner og galakser, der blev dannet efter Big Bang.

Men James Webb skal også bidrage med oplysninger om dannelsen af stjerner og planetsystemer, og det skal rettes mod eksisterende planeter i vores eget solsystem og mod jordlignende planeter, der kredser om andre stjerner.

Indeholder spektrograf på 200 kilo, der kan følge 100 objekter på en gang

Selvom den planlagte opskydning ikke er før om næsten fire år, så er det, der skal blive til verdens kraftigste teleskop, inde i sin sidste fase af byggeriet.

For nylig blev den sidste del af det, som NASA-forskerne kalder teleskopets hjerte, installeret.

Near-Infrared Spectograph (NIRSpec) er et instrument, der kan følge med på 100 objekter i rummet på samme tid.

En spektrograf er en slags farvemåler, der blandt andet bruges til at finde ud af, hvilke stoffer ting i rummet er lavet af.

NIRSpec er hovedsageligt bygget af Airbus Defence and Space i Tyskland. Instrumentet vejer næsten 200 kilo.

Det betyder, at teleskopets Integrated Science Instrument Module (ISIM) nu indeholder alle instrumenterne, der skal være med.

Før NIRSpec kunne sættes ind, måtte instrumentet NIRCam også ind i ISIM. NIRCam er instrumentet, der skal opfange forstyrrelser, så spejlene og de andre sensorer i teleskopet bliver indstillet korrekt.

Her kan du se en video, fra da NIRCam blev installeret:

Teleskop er opkaldt efter tidligere NASA-leder

Teleskopet er et samarbejde mellem NASA, det canadiske rumprogram og det europæiske rumprogram.

Det er opkaldt efter James Webb, der ledte NASA fra 1961 til 1968 i den spændende tid lige før den første månelanding.

Men James Webb-teleskopet er ikke helt færdig, og byggeriet på Goddard Space Center uden for Washington fortsætter.

Her kan du se et webkamera fra hallen, hvor teleskopet sættes sammen.