De sidste uldhårede mammutter døde af tørst
Kilde:
02 august 2016

Den sidste gruppe af uldhårede mammutter uddøde på grund af manglende drikkevand, viser et nyt studie. Deres dødsårsag har indtil nu været ukendt. Det skriver bbc.com.

Studiet er publiceret i tidsskriftet Proceedings of the National Academy of Sciences.

De fleste uldhårede mammutter med det videnskabelige navn Mammuthus primigenius uddøde for omkring 10.500 år siden på grund af menneskejagt og miljømæssige ændringer.

Men en gruppe af arten, der boede på en fjern ø kaldet St Paul Island uden for Alaskas kyst, formåede at udskyde deres udslettelse til for kun 5.600 år siden. Nu har forskerne fundet ud af, hvad der var skyld i deres uddøen.

Da Jorden blev opvarmet efter Istiden steg havenes vandstand, hvilket fik mammutternes lille ø til at skrumpe. Nogle søer gik tabt til havet og saltvand strømmede ind i de tilbageværende søer, så der blev mindre og mindre ferskvand til dyrene. Desuden førte det et andet problem med sig.

»Da søerne udtørrede begyndte dyrene at samle sig om mindre vandhuller. De myldrede rundt, hvilket ødelagte vegetationen,« siger hovedforfatter af studiet Russel Graham, professor på Pennsylvania State University, ifølge bbc.com. Et problem, man også oplever med moderne elefanter.

»Dette tillader, at sedimenter (sand, grus og ler, red.) eroderes, hvilket skaber mindre og mindre ferskvand. Mammutterne bidrog til deres egen død,« tilføjer han.

Forskerne har undersøgt et 14 meter langt rør med sediment, der er boret op fra en af de største søer på den lille ø. Det, der gjorde forskerne klogere, var ændringer i pollen- og planterester, DNA fra gamle levende væsener omkring søerne og tre typer svampe kendt for at leve på istidens gødning.

Undersøgelserne viste, at dyrene ville dø meget hurtigt, hvis der ikke var nok regn eller smeltet sne til at forsyne søerne. En moderne elefant drikker nemlig omkring 70 og 200 liter vand om dagen, og man formoder, at mammutter gjorde det samme.

Ifølge forskerne kan nutidens klimaændringer have en lignende effekt på små øer, hvor manglende ferskvand kan blive en trussel for både dyr og mennesker.

Love Dalen, professor i evolutionær genetik på Swedish Museum of Natural History, der ikke har deltaget i studiet, siger til bbc.com:

»Efter dette studie udgør mammut-befolkningen på St Paul Island den mest velbeskrevede forhistoriske masseuddøen. I et bredere perspektiv understreger studiet, at små befolkninger er meget følsomme over for miljøændringer.«