Fascinerende video: Se et nys i super-slowmotion
To forskere har med highspeed-kameraer optaget den voldsomme bevægelse, der ligger i et menneskenys. Ved hjælp af matematik har de forsøgt at afkode nysets sande natur, og hvad der rent faktisk sker, når vi sender en byge af smitsomme bakterier ud i et rum med andre mennesker.

Aaa-aaa-aaa-TJU! Tillykke. Du har netop begravet din omverden i en byge af smitsomme bakterier. Men heldigvis kan dine snotbefængte bekendte trøste sig med, at nyset også bringer noget godt med sig. Det er nemlig sådan, at et nys - matematisk set - er en ret fascinerende størrelse.

Og nysets matematiske mysterium var netop, hvad assisterende professor Lydia Bourouiba og professor John Bush fra Massachusetts Institute of Technology (MIT) påtog sig at løse.

Ved hjælp af highspeed-kameraer og 'anvendt matematik' - matematik, der løser problemer fra den virkelige verden - er det lykkedes de to at afkode, hvad der sker, når du nyser. Og hvad det har af betydning.

Nysets fysik er aldrig undersøgt før

Anvendt matematik beskæftiger sig med grundlæggende strukturer i problemstillinger. Der benyttes en arbejdsmetode, hvor teoretiske modeller opstilles og studeres, inden problemløsningen finder sted.

Anvendt matematik har fokus på praktiske anvendelse, modsat 'ren', teoretisk matematik.

Ifølge dr. Bourouiba er det meget få, der har beskæftiget sig med, hvad der fysisk sker, når en person overfører en sygdom eller bakterier til en anden person:

»Der er ingen historiske undersøgelser, der viser den fysiske handling korrekt, og hvad der sker, når man rent faktisk nyser,« forklarer dr. Bourouiba.

Spørgsmålet er kort og godt, hvad der sker, når dine bakterier bliver mine? Få svaret i en fascinerede video fra Science Friday øverst i denne artikel, og se samtidig de fascinerende og nærmest smukke slowmotion-optagelser af de våde og smitsomme udbrud.

'Nyse-skyer' flyver opad og smitter mange

Vi nyser, fordi vi indånder fremmede partikler. Når sensorer i vores næser og bihuler opdager fremmedlegemerne, sender de et signal til cilierne (bittesmå fimrehår i vores næsebor og bihuler), om at de skal fjerne de generende partikler - og så nyser vi.

Nys består ifølge dr. Bush af såkaldte 'flydende' dråbe-eksplosioner af fæle bakterier, der suser langt, og rammer mange på sin vej.

Men det er især bevægelsen, der er vigtig. For de to forskeres arbejde viser nemlig, at 'almindelige' nys, som finder sted i et rum med en 'normal' stuetemperatur, har en tendens til at flyve opad.

Konsekvensen er, at 'nyse-skyen' risikerer at blive suget ind i et ventilationssystem. Dermed vil bakteriebomben sprede sig og smitte endnu flere mennesker med de uønskede bakterier.

Den nye viden er ifølge dr. Bush især vigtig at være opmærksom på, på kritiske steder, hvor mange folk er samlet ét sted - såsom lufthavne, klasseværelser og hospitaler.