Keplers arvtager: TESS-teleskopet skal finde superjorde
Kepler-teleskopet har lært os, at vores solsystem ikke er unikt. I 2017 opsendes TESS, Keplers efterfølger, så vi kan lære vores naboer endnu bedre at kende.

TESS skal lede efter planeter, der krydser foran deres stjerne. Måske kan teleskopet være med til at afdække en del af mysteriet om 'superjorde', som Kepler har antydet, kunne være den mest talrige type planeter. (Foto: Shutterstock)

Det totale antal af bekræftede exoplaneter er nu oppe på 1.795, med et svimlende antal af 4.000 muligheder - alle lokaliseret af Kepler-teleskopet.

For 20 år siden havde vi intet bevis på, at vores solsystem ikke var unikt i universet. Kepler har lært os, at vi er 1 ud af 1.000.

Men Kepler-teleskopet halter. Siden 2013 har det ikke været i stand til at sigte med tilstrækkelig nøjagtighed til at lede efter planeter i dets oprindelige område. Det forårsagede et midlertidigt stop for dataindsamling.

Keplers arvtager hedder TESS

Selvom Kepler nu er oppe i omdrejninger igen, holder alle nu øje med den næste store mission for planetopdagelse.

Denne mission er TESS: Transiting Exoplanet Survey Satellite. TESS er udvalgt af NASA til opsendelse i 2017 på en to år lang mission, og målet er mindre planeter i vores eget nabolag.

Ligesom Kepler vil TESS lede efter planeter, der krydser foran deres stjerne. Denne planetariske passage kaldes 'transit' og blokerer en del af stjernens lys. Dermed skabes et dyk i stjernens lysstyrke, som TESS kan registrere.

Mens Kepler fokuserer på et lille område af stjerner, vil TESS afsøge hele himlen for planeter omkring klare, nærliggende stjerner.

Opdagelserne vil afmærke de bedste kandidater til en detaljeret opfølgning for at definere planeternes masse og udforskningen af deres atmosfære.

Superjorde kan være de mest talrige

Det forventes, at TESS finder flere end 1.000 planeter mindre end Neptun, hundredvis af super-jorde og flere dusin på størrelse med vores egen planet.

Sådan et udvalg er særligt spændende, da vi ved meget lidt om super-jord-planeterne.

Uden et sidestykke i vores solsystem er det svært at gætte, om vi ser en gasholdig planet som Neptun eller en klippefyldt verden, der muligvis kan understøtte liv.

Det har været utroligt frustrerende, da resultaterne fra Kepler har antydet, at super-jorde kunne være den mest talrige type planeter.

TESS-lokaliseringen af disse verdener for fremtidige atmosfæriske undersøgelser kan måske endeligt afsløre disse gådefulde kloder.