Kæmpestudie: Mindre forskerhold står bag de mest opsigtsvækkende gennembrud
Forskerne mener, vi bør værne om de små forskerhold, der er på vej væk.

Små forskerhold er mere tilbøjelige til at få vilde idéer, viser nyt stort studie. (Foto: Shutterstock)

Da danske Jens-Christian Skou i 1997 vandt nobelprisen i kemi for sin beskrivelse af natrium-kaliumpumpen var han den eneste forfatter på den videnskabelige artikel udgivet i 1957.

I 2017 gik nobelprisen i fysik til gengæld til tre forskere,der havde været centrale for opdagelsen af tyngdebølgerne, som tidligere var blevet forudsagt af selveste Albert Einstein. Bag sig havde de et forskerhold på mere end 1200 medlemmer.

Det er blot to enkelte eksempler på vidt forskellige tilgange til at bedrive videnskab, som er håndplukket på uforskammet vis.

Men hvad der ikke er håndplukket er resultaterne af et nyt kæmpestudie, der har undersøgt intet mindre end 65 millioner studier, patenter og softwareproduktioner fra år 1954-2014.

»Vi viser, at små forskerhold oftere når frem til resultater, der ændrer forskningsfeltet markant, mens større grupper ofte bygger videre på allerede etableret forskning,« siger James A. Evans, der er professor i sociologi ved Chicago University i USA, til Videnskab.dk.

Han er en af tre forfattere på det nye studie, der netop er udgivet i det videnskabelige tidsskrift Nature.

LÆS OGSÅ: Hvad skal vi med grundforskning?

Forskergrupper bliver større og større

Ifølge forskerne bag studiet er antallet af store forskerhold stigende. Og det kan være problematisk, hvis store forskerhold ikke udfordrer den videnskabelige dagsorden på samme måde, som de små.

»På områder, der ikke er så veletablerede, er det vigtigt, at vi har de små forskerhold, som tør tage chancer i forsøget på at opnå ny viden,« siger James Evans.

Ifølge det nye studie er det i gennemsnit sådan, at et forskerholds tilbøjelighed til at afprøve nye idéer falder for hvert ekstra medlem af gruppen.

»Store forskerhold er til gengæld gode til tværfaglige projekter, og det er mere sikkert, at de når frem til det resultat, som de sætter sig for. Men vi har brug for begge slags hold, og lige nu er de store på fremmarch,« siger James A. Evans.

LÆS OGSÅ: De største opdagelser får vi fra grundforskningen

Små forskerhold ryster posen, mens store forskerhold udvikler den

I studiets gennemgang af 65 millioner studier og patenter, har de sorteret projekterne, udfra hvilke studier de citerer, og hvordan andre siden har citeret dem og deres egne kilder.

De finder, at de små forskerhold oftere citerer forskning, der ligger langt tilbage, mens større forskerhold har en tendens til at citere nyere forskning.

»Store forskerhold bygger oftere på nyere værker, som har vundet anerkendelse, og som man kan regne med, der er en interesse for. Små hold er mere tilbøjelige til at kigge lidt dybere i bunken,« siger James A. Evans.

Forskerne har desuden set på ordvalgene i studiernes navne for at finde forskelle på ‘disruptive’, der altså bryder med den gængse opfattelse og kommer med noget helt nyt, og ‘developmental,’ hvilket hentyder til, at de bygger videre på allerede etableret forskning.

Du kan se, nogle af de ord, forskerne har brugt til inddelingen i faktaboksen

LÆS OGSÅ: Efter afsløring i Nature: Kan vi stole på videnskaben?

Nyskabende eller udviklende

Forskerne har kigget på, hvad studierne citerer for at bedømme, om de er henholdsvis nyskabende eller udviklende. Herefter fandt de en række ord, som kendetegner de to slags studier:

Disruptive eller nyskabende:

• Introduce (introducere red.)
  • Measure (måle red.)
  • Change (ændre red.)
  • Advance (rykke, avancere red.)

Developing eller udviklende:

• Endorse (godkende red.)
  • Confirm (bekræfte red.)
  • Demonstrate (demonstrere red.)
  • Theory (teori red.)
  • Model (model red.)

Danske forskere: En imponerende stor datamængde

Claus Emmeche, der er lektor ved Institut for Naturfagenes Didaktik, finder det nye studie meget interessant.

»Grundigt, stort og en helt ny måde at undersøge feltet på,« siger Claus Emmeche, der desuden bemærker, at der blot er tre forfattere på det nye studie, før han fortsætter:

»Det er i virkeligheden en gammel diskussion indenfor videnskabsteorien, hvilken balance der skal være mellem solid, beskrivende videnskab og den mere revolutionerende, innovative forskning. Det her studie tilfører et interessant kvantitativt mål til den diskussion.«

Jesper Wiborg Schneider, der er professor på Aarhus Universitet - Dansk Center for Forskningsanalyse, er ligeledes imponeret over størrelsen på studiet.

»Det er imponerende og overvældende. Det er godt tænkt, og det stemmer godt overens med den nuværende diskurs om diversitet i forskningen. Men det er også et Big Data-studie på godt og ondt,« siger Jesper Wiborg, der selv til dagligt forsker i bibliometri, der er brugen af tal og statistik i forbindelse med forskning.

»De inkluderer rigtig meget data, og jeg tror, at hvis man dykker ned i enkelte områder, vil man nok kunne se en større variation indenfor de enkelte forskningsområder. Men de overordnede konklusioner ser meget rigtige ud,« siger Jesper Wiborg Schneider.