Vinterdepression: Sådan undgår du at blive ramt
Med disse råd er der bogstaveligt talt lys forude.
vinterdepression mørke kulde lysterapi

Suk... Hvis du er modløs og trist over, at vi går den mørke og kolde tid i møde, kommer her nogle gode råd til, hvordan du kommer igennem perioden. (Foto: Shutterstock)

Suk... Hvis du er modløs og trist over, at vi går den mørke og kolde tid i møde, kommer her nogle gode råd til, hvordan du kommer igennem perioden. (Foto: Shutterstock)

Mørket udenfor kan virke voldsomt tyngende om vinteren. Nogle af os oplever søvnproblemer, træthed, tendens til overspisning og i det hele taget en overvældende følelse af tristhed.

Samlet set er det en tilstand, som man i den medicinske verden kalder 'vinterdepression'.

Men hvorfor opstår vinterdepression, og hvordan kan man hjælpe sig selv ud af den igen?

Det har videnskaben en række bud på - vi har samlet de vigtigste af dem til dig her:

Kulden påvirker også dit humør

Der er ingen tvivl om, at vinterdepression i hvert fald til dels skyldes mangel på sollys, men kulden spiller også en rolle, mener forskere.

Det er dog langt fra alle, der bliver ramt af vinterdepressioner.

Svært at måle

Et norsk studie tyder på, at hvis vi får fortalt, at vi deltager i en videnskabelige søvn-undersøgelse, så har vi en tendens til at overrapportere søvnproblemer.

Det kan være et problem i mange af de undersøgelser, der går i dybden med sammenhængen mellem vinter og søvnproblemer.

Forklaringen kan være, at vinterdeprimerede kan have særligt sårbare gener, hvilket deres serotonin-system (et system af et 'lykke'-signalstof) i hjernen ikke kan kompensere for.

Forsøg med mus tyder på, at den årstid, vi er født i, også spiller en rolle. Mus, der blev født om vinteren, har tilsyneladende en større risiko for at blive ramt af vinterdepressioner.

Sådan hjælper lysterapi dig

Lægen er den første, du skal hente hjælp hos, hvis du mener, at du er blevet overrumplet af en vinterdepression.

Medicin kan hjælpe, men nogle vælger i stedet at sidde en times tid hver morgen foran en helt særlig lysterapilampe. Den er nemlig god nok: Lysterapi hjælper, siger forskerne.

Det gør det, fordi lysterapi stabiliserer døgnrytmen, hvilket giver mere energi og får niveauet af serotonin i hjernen til at stige. Præcis som det rigtige sollys gør.

vinterdepression mørke kulde lysterapi

Lysterapi stabiliserer vores døgnrytme, og derfor skal man bruge det om morgenen. Hvis man tager det om aftenen, risikerer man ikke at kunne sove. (Foto: Shutterstock)

Gartnere og gadefejere har en fordel

Lysterapilampen er en erstatning for det rigtige sollys, som trods alt skinner i otte timer af døgnet, når det er vinter.

Problemet for mange af os er, at vi arbejder indenfor, når lyset er der. En undersøgelse tyder på, at folk, der arbejder udenfor, sjældnere bliver ramt af vinterdepression.

Den samme undersøgelse viser, at to timers ophold udenfor hver dag har en positiv betydning for helbred og humør.

Så det er bare med at komme ud, når muligheden er der, hvis du vil undgå at blive slået ud af mangel på lys.

... Eller følg os på Facebook, Twitter eller Instagram.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.


Se den nyeste video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab og sundhed henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's Center for Faglig Formidling med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.



Det sker