Flere psykiske lidelser er knyttet til de samme gener
Gener genom arvemasse genomedenmark ådf Årets Danske Forskningsresultat

Flere psykiatriske lidelser stammer fra fælles gener, viser resultaterne i en ny undersøgelse, der er den største af sin slags.  (Foto: Shutterstock)

13 december 2019

Otte af de mest almindelige psykiske lidelser har en fælles genetisk struktur.

Det skriver Aarhus Universitet på baggrund af resultaterne fra en ny undersøgelse, der er den største af sin slags og involverer forskere fra IPSYCH og Psychiatric Genomics Consortium.

Ifølge Aarhus Universitet kan resultaterne være med til at sikre bedre behandlinger, samtidig med der udvikles mere præcise diagnoser.

I alt fandt forskerne 109 genetiske varianter, der ser ud til at påvirke risikoen for mere end én psykisk lidelse.

»At vi har identificeret genvarianter, der har indflydelse på risikoen for mere end én psykiatrisk lidelse, er et vigtigt skridt mod at forbedre diagnosen og behandlingen af disse lidelser,« forklarer Anders Børglum, der har ledet forskerholdet bag det danske bidrag, til Aarhus Universitet.