Forskere giver dig sandheden om hash
Hvad kan videnskaben fortælle os om hash? Bliver man dummere af at ryge hash? Mere voldelig? Eller er der tværtimod en overvægt af sundhedsmæssige fordele ved at ryge det? Få svar på alle dine spørgsmål om hash i en livechat med to kompetente forskere.

Hvad er der videnskabeligt belæg for at sige om sundhedsaspekterne ved at ryge hash? To forskere giver svar. (Foto: Shutterstock)

Debatten bliver ofte meget ophedet, når det handler om hash.

Det kan være svært for helt almindelige mennesker at finde rundt i, hvad der er videnskabeligt belæg for at sige om hash, og hvad der er rene påstande.

Videnskab.dk har eksempelvis tidligere skrevet, at cannabis kan dræbe kræftceller og bremse sklerose.

Vi har også skrevet om forskningsresultater, der antyder, at hash holder unge fast i psykisk sygdom, at hash giver giver varige skader i hjernen - at hash måske alligevel ikke giver varige skader i hjernen - og at hash-rygning kan ødelægge dit DNA.

Få svar på dine spørgsmål om hash

I dag får du sandheden om hash.

Eller i hvert fald så meget af den som Henrik Rindom og Henrik Hasseldam kan nå at lægge frem i en times livechat her på sitet.

Henrik Rindom er speciallæge i psykiatri og rusmiddel-ekspert. Han er dels tilknyttet Hvidovre Hospital, dels Stofrådgivningen i København. Henrik Hasseldam er lektor ved Biomedicinsk Institut, Afdeling for Molekylær Patologi, på KU.

Det foregår i vinduet herunder, hvor de to forskere sidder klar til at besvare spørgsmål fra kl. 15 i dag, 1. maj 2014.

Emnet er hash og sundhed, og de to forskere kommer derfor ikke til at svare på spørgsmål om, hvorvidt hash skal legaliseres.

Vær opmærksom på, at dine spørgsmål kan blive vist med nogen forsinkelse. Det skyldes, at forskerne skal kunne nå at følge med på tasterne.

Skriv meget gerne dit navn, når du stiller et spørgsmål.

God fornøjelse!