Corona-vaccine: Første virksomhed melder klar til at teste på mennesker
vaccine coronavirus covid-19 test kliniske forsøg

En vaccine mod COVID-19 kan være på vej. (Foto: Shuttestock)

Kilde:
25 februar 2020

Den amerikanske biotekvirksomhed Moderna har som den første sendt ampuller med vaccine ind til den amerikanske sundhedsstyrelse for at få den testet på mennesker i kliniske forsøg. Det skriver Financial Times.

Det sker kun 42 dage, efter at COVID-19-virussens genom er blevet kortlagt.

Testene tager flere måneder, og hvis det viser sig, at vaccinen ikke virker ordentligt, eller hvis den har alvorlige bivirkninger, bliver den ikke godkendt.

Men hvis vaccinen er sikker og effektiv, kan den komme i brug, når de tre testfaser er gennemført.

LÆS OGSÅ: Coronavirus: Alt om udviklingen, symptomer og behandling

Anthony Fauci, der er direktør for USA's Nationale Institut for Allergi og Smitsomme Sygdomme (NAID) forventer, at kliniske forsøg med omkring 20-25 raske frivillige kan starte i april, og at de første resultater kan fremlægges i juli og august, skriver Financial Times.

Ifølge startup-virksomheden Moderna stimulerer vaccinen immunforsvaret, så det er klar til at angribe COVID-19 og andre coronavirusser, hvis man bliver smittet.

Vaccinen indeholder et molekyle - såkaldt messenger-RNA - som får immunforsvaret til at tro, at det bliver angrebet af et fremmedlegeme.

Molekylet ligner ifølge Moderna det protein, som coronavirusser bruger til at komme ind i kroppens celler. Det kaldes et 'spike-protein'.

Læs mere om, hvordan man lynhurtigt kan udvikle en vaccine mod coronavirus i artiklen Forskere vil udvikle vaccine mod coronavirus på rekordtid.

Læs også om, hvorfor WHO har meldt ud, at det vil tage mindst halvandet år at få en vaccine klar til brug i artiklen Derfor mener WHO, at det vil tage 18 måneder at udvikle en vaccine mod coronavirus.