Afgørende skridt på vejen mod en vaccine mod al influenza
Dansk forsker har været med til at udvikle en ny teknik til at lave influenzavacciner. Metoden bliver set som et afgørende skridt på vejen mod en vaccine, som beskytter mod alle typer af influenza.

Ny undersøgelse kan være et skridt på vejen mod en vaccine, som beskytter mod alle typer af influenza. (Foto: Colourbox)

Hvert eneste år laver influenzavirus sig om for at kunne angribe vores krop på nye måder.

Derfor må sundhedsforskere hvert år lægge hovederne godt og grundigt i blød for at regne ud, hvordan den kommende sæsons influenzavaccine skal indrettes for at beskytte mod årets influenza-typer.

Men nu har en international forskergruppe med dansk deltagelse udviklet en helt ny måde at lave influenzavacciner, som rummer potentialet til at beskytte mod alle typer af influenzavirus.

»Det er et skridt på vejen mod at få en universel beskyttelse, så man ikke skal have nye vacciner hvert år,« fortæller Nick Stub Laursen, som er postdoc ved Institut for Molekylærbiologi og genetik ved Aarhus Universet.

Han er en af forskerne bag den nye undersøgelse, som netop er publiceret i det anerkendte videnskabelige tidsskrift Science.

Ser lovende ud

Den nye vaccinetype er indtil videre kun testet på dyr, men ifølge Nick Stub Laursen ser resultaterne lovende ud.

Han forklarer, at konventionelle vacciner er rettet mod molekyler, som sidder på overfladen af influenzavirus – de såkaldte hæmagglutinin-molekyler. Hæmagglutinin-molekylerne minder om små slikkepinde med et hoved og en stilk, som stikker ud fra overfladen af influenzavirusset.

»Normalt er influenzavacciner rettet mod hovedet af hæmagglutinin-molekylet. Men problemet er at hovedet hele tiden ændrer sig, og man er nødt til at lave nye vacciner,« fortæller Nick Stub Laursen.

Retter vaccinen mod nyt mål

Nick Stub Laursen og den internationale gruppe af forskere har nu i stedet fundet på, at målrette influenzavaccinen mod stilken af hæmagglutinin-molekylet. Det smarte ved denne tilgang er nemlig, at stilken – modsat hovedet – ikke ændrer sig konstant, forklarer Nick Stub Laursen.

»Vaccinen vil genkende flere forskellige typer af virus, fordi stilken er konserveret,« siger Nick Stub Laursen.

Illustrationen viser en influenza-virus. På virussets overflade kan man se, at der sidder en række proteiner af typen hæmagglutinin. Normalt retter influenza-vacciner sig mod 'hovedet' på hæmagglutinin, men i en ny undersøgelse har forskere udviklet en metode, hvor vaccinen retter sig mod stilken. (Illustration: CSIRO)

På det britiske University of London mener professor John Oxford, at den nye vaccinations-metode ser lovende ud.

»Det er et stort skridt fremad i forhold til, hvad der er sket for nylig. De har gode dyredata, ikke bare i mus, men også i fritter og aber,« siger John Oxford, som ikke har været en del af den nye undersøgelse, til BBC.

Forsker: Det er banebrydende

Andre forskere er også begejstrede:

»Dette er virkelig en banebrydende teknologi. Der er stadig arbejde at gøre, men det er et klart skridt fremad, og det går i den rigtige retning,« siger immunolog Antonio Lanzavecchia fra  Eidgenössische Technische Hochschule Zürich i Schweiz til Sciencemag.org

Den nye vaccine beskytter blandt andet mod influenza af typen H5N1 – bedre kendt som fugleinfluenza.

Der er imidlertid et stykke vej endnu, før det nye koncept – måske - kan bruges til alle typer af influenzavirus.

Beskytter mod disse typer af influenza

Influenzavirus kan i hovedtræk deles op i to typer – A og B, forklarer Nick Stub Laursen.

Inden for influenza A kan man yderligere inddele virusset i to grupper – gruppe 1 og 2 - og den nye vaccine er rettet mod typer af virus inden for gruppe 1.

»Normalt er det forskellige udgaver af virusset inden for grupperne 1, 2 og B, som cirkulerer i befolkningen. Nu har vi vist, at vores koncept kan lade sig gøre inden for gruppe 1, så hvis det samme gælder for gruppe 2 og B, vil man på et tidspunkt kunne få en universel beskyttelse,« fortæller Nick Stub Laursen.

Ud over artiklen i det videnskabelige tidsskrift Science er der netop også udkommet en lignende undersøgelse i det videnskabelige tidsskrift Nature Medicine.