Dansk vindbil slår verdensrekord: Kører hurtigere end vinden
DTU-forskere og studerende har som de første overskredet den magiske grænse og - i direkte modvind - kørt med en hastighed på mere end 100 procent af vinden i en international konkurrence.

DTU-holdets WinDTUrbineracer stak af fra både konkurrent og cyklist, da den slog rekorden med over 100 procent af vindhastigheden og opnåede en fart på 33 kilometer i timen. (Video: Robert Mikkelsen.)

Tænk lige over den her: Kan en bil, drevet udelukkende af vind, køre hurtigere end selve vinden i direkte modvind?

Har du tænkt?

Svaret er ja, hvis man skal tro seniorforsker i vindenergi ved DTU, Mac Gaunaa, og det skal man, for han har lige gjort det sammen med resten af DTU's vindracerhold WinDTUrbineracer.

Det lykkedes nemlig Mac Gaunaa sammen med seniorforsker Robert Mikkelsen og deres hold af studerende at køre 33 kilometer i timen i stiv modvind. 

En fart, der svarede til 101,8 procent af vindhastigheden.

»Når man første gang siger til folk, at man vil sætte en vindmølle på en bil og køre direkte mod vinden, hurtigere end vinden, så tænker de fleste, at det kan man ikke. Men hvis man sætter sig ned og regner på det, så er den faktisk god nok,« siger Mac Gaunaa.

LÆS OGSÅ: DTU's øko-bil slår alle rekorder

Resultaterne kastede priser af sig ved årets udgave af den internationale vindbilskonkurrence, Racing Aeolus 2016, i Holland, hvor danskerne blev de første til at komme over den magiske 100 procents-grænse i løbets 9-årige historie.

Derudover vandt det danske hold også prisen for hurtigst gennemførte løb og hurtigste bil samlet set over konkurrencens tre dage.

Du kan se, hvordan det gik dem i videoen øverst i artiklen.

Racing Aeolus
  • Er det uofficielle 'VM i vindbiler.'
  • Det danske hold fra DTU vandt i år over hold fra Tyskland, Holland, Tyrkiet og Canada.
  • Der var i alt 7 hold og 8 biler opstillet.
  • Blev i år afholdt for 9. gang mellem den 18.-20. august i Den Helder i Holland.

Hvordan kan en vindbil køre hurtigere end vinden?

Hvis du er en af dem, der synes, det lyder lidt mystisk, at en bil kan køre i modvind, kun drevet af vinden selv, så må det lyde helt håbløst at forsøge at køre hurtigere end vinden.

»Man kan se på det på samme måde som med en vindmølle. Helt grundlæggende tapper den energi ud af, at vinden og Jorden bevæger sig i forhold til hinanden. På samme måde kan bilen tage energi ud af forskellen på hastigheden mellem vind og jord. Den gør det bare, mens den selv bevæger sig i forhold til begge dele,« forklarer Mac Gaunaa, og uddyber:

»Den største del af den energi, som rotoren piller ud, bruger den på at skubbe sig selv fremad, og resten går til alle tabene på resten af bilen.«

Men har I så opfundet en evighedsmaskine?

»Nej, det har vi ikke. Nogle tænker måske, at man kan give den et puf, og så vil den køre i evigheder, men hvis der ikke er hastighedsforskel mellem vind og jord, så vil den gå i stå. Selv hvis den havde et så lavt tab, at den ville kunne opnå 500 procent af vindhastigheden, ville det være lige meget, hvis den hastighed er lig nul,« siger han.

Holdets vindbil vil altså ikke kunne køre overhovedet, hvis der ikke er vind nok. Derudover kan bilen faktisk også kun opnå en hastighed, der er mere end 100 procent af vinden, under helt særlige forhold.

»Vores bil kører hurtigst ved en vind på cirka syv meter i sekundet. Hvis det blæser mere eller mindre, vil den ikke være ligeså effektiv. Med for lidt vind, så vil rullemodstanden, der er en stort set konstant kraft, være for høj i forhold til de drivende aerodynamiske kræfter. Hvis det blæser for meget, vil den gå i stykker,« siger Mac Gaunaa.

LÆS OGSÅ: Se hvordan øko-bilerne er bygget

Vindbilerne er en perfekt opgave for de studerende

Før du får forhåbninger om, at vindbilen er et nyt bæredygtigt køretøj, der kan transportere dig på arbejde eller i skole, må vi nok hellere lige nævne, at vindbilen altså ikke er effektiv i trafikken.

»Den virker kun ved bestemte vindforhold og i bestemte retninger, så den er ikke et oplagt fartøj til transport. Det er for besværligt og kan slet ikke betale sig,« siger Mac Gaunaa.

Hvorfor bygger I dem så?

»Det, der berettiger den her konkurrence, det er, at de studerende får noget ud af det. De udregner, designer, konstruerer og tester bilerne. Det er en værdifuld og sjov måde at komme hele vejen omkring løsningen af et problem,« forklarer han.

»Og så er der altså også noget sjovt ved at bygge en bil, der kan gøre noget, som ret mange har svært ved at tro er muligt.«

LÆS OGSÅ: Se bilen, der kører på ren luft

Dyrt væddemål for stædig tysk professor

Da løbet, Racing Aeolus, startede for ni år siden, var det ikke alle, der var lige overbeviste om, at en vindbil ville kunne køre over 100 procent af vindhastigheden.

Faktisk var der en tysk professor fra Flensburg Universitet, som udlovede 1.000 euro til alle, der kunne køre mere end 50 procent af vindhastigheden.

LÆS OGSÅ: Sådan tæmmer vi vinden

»Han var overbevist om, at det stred mod de fysiske love at køre hurtigere end 50 procent af vindens hastighed, og han ville slet ikke høre på os, når vi påpegede fejlene i hans analyse. Da tre biler så kørte hurtigere end de 50 procent i første løb, lavede han i hast om på sit væddemål, og vi skulle i stedet dele de 1.000 euro. Han endte med at punge ud og revidere sin teori,« siger Mac Gaunaa.

Lyt på Videnskab.dk!

Hver uge laver vi digital radio, der udkommer i form af en podcast, hvor vi går i dybden med aktuelle emner fra forskningens verden. Du kan lytte til den nyeste podcast i afspilleren herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Har du en iPhone eller iPad, kan du finde vores podcasts i iTunes og afspille dem i Apples podcast app. Bruger du Android, kan du med fordel bruge SoundClouds app.
Du kan se alle vores podcast-artikler her eller se hele playlisten på SoundCloud