DTU's øko-bil slår alle rekorder
DTU lægger sig solidt i front ved Shell Eco-marathon. I deres første officielle forsøg lykkedes det dem at slå deres egen rekord i brændstoføkonomisk kørsel to gange.

DTU Roadrunners kører Anne Mette Vraa på vej ud på den 1.630 meter lange rute, som hun skal tilbagelægge ti gange for at få registreret en gennemkørsel, der tæller. (Foto: Jeppe Wojcik)

DTU Roadrunners kører Anne Mette Vraa på vej ud på den 1.630 meter lange rute, som hun skal tilbagelægge ti gange for at få registreret en gennemkørsel, der tæller. (Foto: Jeppe Wojcik)

DTU's ethanoldrevne Dynamo 8,0 har netop kørt ved de første to officielle løb til Shell Eco-marathon ved Rotterdam.

Første gang kørte DTU-bilen 552 kilometer på hvad der svarer til en liter benzin. Det er ikke alene holdet DTU Roadrunners' personlige rekord. Det er også den hidtil bedste brændstoføkonomi for biler i Urban Concept-kategorien i år - og nogensinde.

For at det ikke skulle være nok, opnåede de på anden gennemkørsel en brændstoføkonomi på 579 kilometer på literen.

»Det havde vi slet, slet ikke regnet med. Det kommer helt bag på os,« siger ingeniørstuderende Sebastian Hamdan i målområdet.

Langt til nummer to

DTU Roadrunners var overbesvist om, at deres tungere bil, den nye sværere bane og underlaget ville give dem en dårligere brændstoføkonomi end sidste år. Derfor er resultatet meget overraskende.

I øjeblikket har de langt ned til nummer to, der har kørt 381 kilometer på en liter benzin.

Også det andet danske hold ved Shell Eco-marathon klarer sig godt. De ligger i øjeblikket nummer to i deres kategori.

Bilen ville ikke starte

Fakta

De 16,3 kilometer i Rotterdams lukkede gader blev tilbagelagt med et ethanolforbrug på omkring 44 milliliter ethanol. Det svarer til cirka 22 milliliter benzin.

Der var ellers lige ved at udbryde panik, da Dynamo 8,0 ikke rykkede sig ud af pletten, da den var blevet rullet op til startområdet. Men det skyldtes, at enten de studerende eller nogle officials havde lukket for brændstoftilførslen, da bilen blev tanket kort inden løbet.

»Vi nåede lige at tænke, 'shit, nu går det galt igen'. Men så løste vi problemet, og så kørte det bare,« siger Sebastian Hamdan, der fungerer som DTU Roadrunners talsmand. 

Da bilen havde været ude på banen, talte det officielt som et forsøg. Men da det er Shells officials ansvar, at brændstoftilførslen er åben, blev forsøget annulleret.

Lettet over bare at gennemføre

Dynamo 8,0 har sejlet rundt i et hav af problemer hele ugen. Så alene det at få et godkendt resultet på tavlen er en lettelse for DTU Roadrunners, siger Sebastian Hamdan, der menr, at holdet nu har de et resultat, det kan arbejde for at forbedre. 

De hårdt prøvede ingeniørstuderende har i løbet af ugen arbejdet i døgndrift for at få bilen klar til start. Resultatet i dag er deres første godkendte forsøg i år. En meget god start, må man sige.

Både DTU Roadrunners og Team Aalborg Energy har to forsøg tilbage. De håber begge på at kunne forbedre deres resultater. DTU sigter efter at slå en gammel rekord på 589 kilometer på en liter benzin, som de selv satte, men som Shell ikke anerkender.

Hej! Vi vil gerne fortælle dig lidt om os selv

Nu hvor du er nået helt herned på vores hjemmeside, er det vist på tide, at vi introducerer os.

Vi hedder Videnskab.dk, kom til verden i 2008 og er siden vokset til at blive Danmarks største videnskabsmedie med 1 million brugere om måneden.

Vores uafhængige redaktion leverer dagligt gratis forskningsnyheder og andet prisvindende indhold, der med solidt afsæt i videnskabens verden forsøger at give dig aha-oplevelser og væbne dig mod misinformation.

Vores journalister fortæller historier om både kultur, astronomi, sundhed, klima, filosofi og al anden god videnskab indimellem - i form af artikler, podcasts, YouTube-videoer og indhold på sociale medier.

Vi stiller meget høje krav til, hvordan vi finder og laver vores historier. Vi har lavet et manifest med gode råd til at finde troværdig information, og vi modtog i 2021 en fornem pris for vores guide til god, kritisk videnskabsjournalistik.

Vores redaktion gør en dyd ud af at få uafhængige forskere til at bedømme betydningen af nye studier, og alle interviewede forskere citat- og faktatjekker vores artikler før publicering.

Hvis du går rundt og undrer dig over stort eller småt, vil vi elske at høre fra dig og forsøge at give dig svar med forskernes hjælp. Send bare dit spørgsmål til vores brevkasse Spørg Videnskaben.

Vi håber, at du vil følge med i forskningens forunderlige opdagelser her på Videnskab.dk.

Få et af vores gratis nyhedsbreve sendt til din indbakke. Du kan også følge os på sociale medier: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube eller LinkedIn.

Med venlig hilsen

Videnskab.dk

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.

Danske corona-tal

Videnskab.dk går i dybden med den seneste corona-forskning. Læs vores artikler i temaet her.

Hver dag opdaterer vi også de seneste tal.

Dyk ned i grafer om udviklingen i antal smittede, indlagte og døde i Danmark og alle andre lande.

Ny video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's videojournalister med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.