Banebrydende kort afslører dyrs genetiske forskelle
Ny banebrydende metode kobler gener og geografi og tegner for første gang et kort over, hvordan arters genetiske mangfoldighed er fordelt globalt. Kortet baner vej for at forstå, hvordan livet er formet på kloden.

Andreia Miraldo fra Center for Makroøkologi og Evolution ved Københavns Universitet fortæller om forskningen i, hvordan arters genetiske mangfoldighed er fordelt over kloden. (Video: NaturalHistoryDK)

Lige siden den store svenske naturforsker Linné har biologer ihærdigt sat naturen i system, fundet og beskrevet nye arter og også beskrevet, hvordan økosystemerne er udformet.

Biodiversitet handler om at forstå livet på Jorden, og nu tilføjer forskere ved Københavns Universitet for første gang endnu et niveau i den forståelse - det genetiske niveau.

Det vil sige, hvor stor variation der er i generne inden for arterne forskellige steder på Jorden.

»Vi giver det allerførste kort over den globale genetiske variation,« siger Andreia Miraldo, Center for Makroøkologi og Evolution ved Københavns Universitet, som står bag forskningen.

Studiet er netop offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Science.

LÆS OGSÅ: Store huller i data om trusler mod biodiversitet

Studiet kan starte kæmpebølge af forskning

Bag studiet ligger en banebrydende ny metode (se faktaboks længere nede), hvor forskerne viser, at de kan sætte kortlagte DNA-stykker fra dyr sammen med geografiske lokaliteter og derved tegne den genetiske variation i den helt store geografiske skala.

»Det her studie vil formentlig i høj grad åbne døren for en helt ny kæmpebølge af forskning, der vil komme i kølvandet på det,« siger professor Carsten Rahbek ved Center for Makroøkologi og Evolution.

kort padder landpattedyr genetik

Globalt kort over padder og landpattedyrs genetiske diversitet. Rød er høj diversitet og blå er lav diversitet. Fra kortet kan forskerne vise, at diversiteten er størst i troperne og falder mod polerne. Kortet viser også, at diversiteten er lavest i de tættest befolkede landarealer. (Grafik: Credit: Science/Miraldo et al.)

Det nye kort bekræfter noget, man allerede mistænkte, nemlig at den genetiske variation i arterne er størst i troperne og falder jo længere mod hhv. syd og nord man kommer, samt at mennesket ser ud til at have en negativ påvirkning, så diversiteten er mindst i tæt befolkede områder og størst i vilde eller halvvilde områder. Det vender vi tilbage til længere nede i artiklen.

LÆS OGSÅ: Det mest omfattende stamtræ over livet på Jorden lagt ud på nettet

»Superspændende studie«

Og ved Aarhus Universitet er professor Jens-Christian Svenning enig.

»Det er et superspændende studie, og jeg synes, det er oplagt, at der er store muligheder for at anvende det i alle mulige stor-skala økologiske studier,« siger Jens-Christian Svenning, som ikke har deltaget i forskningen.

»For eksempel er det helt oplagt at teste mere præcist, hvilke mekanismer der driver, hvad der er afgørende for artsrigdom på Jorden. Det kunne være, hvordan klimastabilitet hænger sammen med den her genetiske variation, eller i hvor høj grad den genetiske variation afhænger af den lokale variation i landskabet,« tilføjer han.

LÆS OGSÅ: Hvor mange gener har mennesker til fælles med træer?

Genernes globale diversitet er ukendt felt

Idéen til projektet fødtes for 5 år siden af studiets senior-forfatter, lektor David Nogués-Bravo på Center for Makroøkologi og Evolution ved Københavns Universitet.

»Jeg indså, at blandt de tre niveauer af biodiversitet - økosystemer, arter og gener - er vores viden om den globale fordeling af genetisk diversitet meget begrænset,« siger David Nogués-Bravo.

genetik kort jorden befolkning genetisk mangfoldighed diversitet kortlagt globalt

Globalt kort over viden og uvidenhed. Kortet viser, hvor gode data forskerne har i de forskellige firkanter. Grøn er mest sikker - her dækker de både en stor andel af arterne inden for arealet, og der er stor dækning af DNA-sekvenserne. Lilla er det modsatte. Ikke overraskende er Nordamerika, Europa og Østasien bedst dækkede. Kortet bakker op om konklusionen fra det første kort om, at den genetiske diversitet er lavest i de tættest befolkede områder. (Grafik: Science/Miraldo et al.)

Mens biologerne i årtier har kortlagt titusindvis af arter og kender en masse til økosystemernes udformning, er det mest grundlæggende niveau om genernes diversitet stort set ukendt.

Den genetiske diversitet er kort sagt, hvor stor genetisk forskel der i gennemsnit er på to individer af den samme art.

Diversiteten er så at sige det instrument, evolutionen kan spille på ved forandringer, f.eks. når arter tilpasser sig en ny niche eller tilpasser sig klimaforandringer.

Men ingen aner, hvordan arternes diversitet varierer globalt set, og dermed hvordan gen-niveauet overordnet kan spille ind i den måde, livet på Jorden har udformet sig.