Penis-orm er stamfader til næsten alle nutidens dyr
Fund af fossiler viser, at de næsten uddøde penis-orme er den hellige gral til at forstå 90 procent af nutidens dyrearters oprindelse.
penis-orm fossiler monstermund stamfader evolution kambriske eksplosion sirius-passet grønland

Nyt studie viser, at penis-orme rummer nøglen til at forstå leddyrenes oprindelse. Billedet viser en nutids penis-orm (Priapulus caudatus) (Foto: Jakob Vinther og Fredrik Pleijel)

Ok, lad os få det ud af systemet med det samme. ’Penis-orm’. Ja, det er der en slags dyr, som hedder - og ja, det er, fordi den ligner en penis.

Fnis. Det har mange en studerende grinet af, men nu afslører fundet af en halv milliard år gamle fossiler, at penis-orme ikke er til at kimse af.

»Vi finder, at leddyr i virkeligheden bare er penis-orme med ben,« siger den danske palæontolog Jakob Vinther ved Bristol University, England.

Og leddyr er ikke et snævert begreb, for det omfatter alle insekter, skorpioner, mider og krebsdyr - eller op mod 90 procent af alle nutidens dyrearter.

Sammen med kolleger har Vinther netop fremlagt fund fra Sirius-passet i Grønland af en halv milliard år gamle fossiler af det fascinerende dyr Pambdelurion, som er tæt beslægtet med stamfaderen til alle leddyr.

Nu kan forskerne vise, at dens mundapparat var stort set som nutidens penis-ormes, og dermed bliver penis-orme nøglen til at forstå leddyrenes oprindelse.

Studiet er netop offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Palaeontology.

LÆS OGSÅ: Flercellet liv opstod langt tidligere end antaget

Sære rovdyr herskede i fortiden

For en halv milliard år siden befandt Sirius-passet sig ikke tæt ved Nordpolen i det nordligste Grønland, men tæt ved ækvator. Det landskab, som sneharer og moskusokser i dag løber rundt i, lå dengang under et hav fyldt med sære rovdyr.

Her ses forskerne ved Sirius-passet i det nordligste Grønland. Næsten 83 grader nord er stedet noget af det nærmeste man kan komme Nordpolen og stadig have landjorden under fødderne. (Foto: Jakob Vinther)

I vandsøjlen herskede havmonstre som kæmperejen Anomalocaris, på havbunden patruljerede Pambdelurion, og i sedimenterne lå penis-orme på lur efter bytte.

Alt dette vidste man længe ikke noget om, og indtil midten af 1980'erne blev sneharerne og moskusokserne kun forstyrret af Siriuspatruljen.

Men så opdagede geologer fra Grønlands Geologiske Undersøgelser et lille område fyldt med exceptionelt godt bevarede fossiler fra en af udviklingshistoriens vigtigste perioder i det tidlige Kambrium.

LÆS OGSÅ: Monsterreje havde ingen tænder

Giver indsigt i den kambriske eksplosion

Tre årtier senere er området verdensberømt og et meget eftertragtet mål blandt palæontologer.

»Studiet af dyr fra starten af Kambrium-tiden er utroligt vigtige, da det var dér, alle de moderne dyregrupper opstod. Man finder kun velbevarede fossiler fra den periode i Burgess Shale i Canada, Chengjiang i Kina og så ved Sirius Passet i Grønland,« siger palæontolog Jesper Milàn, museumsinspektør på GeoMuseum Faxe, som ikke har deltaget i det nye studie.

LÆS OGSÅ: Grønlands-ekspedition på sporet af klodens første dyr

Fossilerne i Grønland er cirka 520 millioner år gamle, og i geologisk tid giver det kun et kort glimt, efter alle dyregrupperne opstod under den kambriske eksplosion for cirka 542 millioner år siden.

»Vi finder alle de overordnede dyregrupper, men bare 20 millioner år tidligere var de dyregrupper der ikke,« siger Jakob Vinther.

»Vi finder nogle rigtig spændende ting, og rigtig mange nye ting.«

Billede af Jakob Vinther med en frisk flækket skifersten med et fossil af Pambdelurion. Det er et mellemstort eksemplar - ved at skalere op fra individuelle mundapparater kan Vinther og kolleger vise, at Pambdelurion kunne vokse op til 1 meter, hvilket var enormt i Kambrium, hvor de fleste dyr målte nogle få centimeter. (Foto: Tae-Yoon Park)

Monstermunden er centrum i det nye studie

En af de nye og spændende ting, Jakob Vinther hentyder til, er altså fossiler af det vigtige kambriske dyr Pambdelurion, hvis mundapparat er centrum for Vinther og kollegers nye studie.

For første gang kan de beskrive forstenede eksemplarer af Pambdelurions mundplader i detaljer.

Studiet afslører et modbydeligt udseende mundtøj - tænk på kæmpeormene i Dune eller monsteret Sarlacc fra Star Wars - med en cirkel af sylespidse løsdele arrangeret rundt om et centralt hul.