Annonceinfo

Tre glas mælk om dagen koblet til øget risiko for død

Hvis man drikker tre glas mælk om dagen, øger det tilsyneladende dødeligheden betydeligt, viser ny forskning. Studiet overbeviste en af forskerne bag om, at det var på tide at droppe mælken.

Det nye studie viste, at kvinder, der drak tre glas mælk dagligt, eller mere havde hele 93 procent større risiko for at dø i en periode på 22 år. (Foto: Colourbox.dk)

Vi har i mange år fået at vide, at mælk er sundt, og kan sænke risikoen for brud på knoglerne og kan mindske risikoen for hjertesygdom.

Men en ny stor svensk undersøgelse, udgivet i det anerkendte tidsskrift British Medicial Journal, viser, at tre glas mælk eller mere om dagen tværtimod kan øge risikoen for at dø.

Faktisk døde 93 procent flere af de kvindelige deltagere, der drak tre glas mælk eller derover i en periode på 22 år, sammenlignet med kvinder der drak mindre end ét glas om dagen. Samtidig havde gruppen, der drak tre glas mælk om dagen, 16 procent større risiko for knoglebrud.

Årsagen kan muligvis være stoffet galaktose, der dannes i tarmen, når vi nedbryder mælkesukker (se faktaboks), konkluderer forskerne bag studiet.

»Stoffet øger muligvis betændelse og oxidativ stress [som beskadiger cellerne] i kroppen. Hvis man giver forsøgsdyr stoffet, ældes de og dør tidligere ,« siger professor Karl Michaelsson fra Uppsala Universitet i en artikel på LiveSciences hjemmeside. Han er hovedforfatter på den store undersøgelse.

Galaktose fås gennem kosten fra især mælkesukker (laktose), der spaltes i tarmen til glukose og galaktose. I leveren omdannes galaktose så til glukose. Galaktose findes også i grøntsager og frugt, men i meget mindre grad.

Det er en mulig forklaring, da betændelse og oxiderende stress fremskynder aldring af kroppen, mener Kjeld Hermansen, lektor på Institut for Klinisk Medicin ved Aarhus Universitet.

»Undersøgelsen er meget interessant, og forskernes forklaring på, at den øgede dødelig skyldes galaktose, er også spændende, da den underbygges af flere studier på dyr. Men for at konkludere noget endeligt om årsag og virkning, kræver det såkaldte interventionsstudier med mennesker, hvor man undersøger årsagssammenhængen,« siger Kjeld Hermansen efter at have læst forskningsartiklen. Han har selv forsket i effekten af mælkeprodukter på vores sundhed.

Nogle mælkeprodukter er gode

Forskerholdet fra Uppsala Universitet og Karolinska Instituttet i Stockholm fulgte 45.339 svenske mænd over en periode på 13 år, samt 61.433 svenske kvinder over en periode på 22 år, hvor deltagerne skulle udfylde spørgeskemaer løbende. Her skulle forsøgspersonerne give oplysninger om deres kostvaner og ryge- og motionsvaner.

Resultaterne viste, at:

• Kvinder, der drak tre glas mælk eller mere dagligt, havde hele 93 procent større risiko for at dø i perioden på 22 år.
  • Mænd, der drak tre glas mælk eller derover, havde til gengæld kun 10 procent større risiko for at dø i løbet af de 13 år. Samtidig havde de ikke større risiko for knoglebrud.

Blod og urinanalyserne viste, at

• både mænd og kvinder, der drak meget mælk, havde markører for et højere niveau af oxidativ stress.
  • mændene havde tegn på forhøjet betændelse i kroppen.

Betændelse eller inflammation kan også opstå, uden at der er bakterier eller virus til stede, for eksempel ved skader. Slag, forbrændinger og almindelige overbelastningsskader, for eksempel akillessenebetændelse eller musearm, er også eksempler på inflammation. Som regel er inflammation en meget nyttig reaktion i kroppen, som holder os fri for betændelser og infektioner, og som reparerer skader. Men ved kronisk forhøjet inflammation, bliver det skadeligt for cellerne, så de ældes hurtigere.

Kilde: Sundhed.dk