Sådan kan mennesket skabe Jordens undergang
Terrorister med A-våben, dræber-robotter, multiresistent tuberkulose og gensplejsede planter, der er farlige for mennesker. Forskernes bud på de største, menneskeskabte katastrofer er skræmmende.

I 2012 støder Jorden ikke sammen med den ukendte Planet X - som nogen ellers frygter. Videnskaben melder, at der slet ikke findes en stor farlig planet i nærheden af Jorden. Derimod kommer truslen fra os mennesker. Vi er nemlig godt i gang med at skabe katastrofer. (Grafik: Colourbox)

2012. Året, som, mange frygter, vil blive det sidste i menneskehedens historie, fordi den oldgamle maya-kalender slutter 21. december 2012.

Ihærdige mennesker mener, at den højt-udviklede maya-kultur lå inde med en viden om fremtiden, som vi ikke har adgang til i dag. Nogle mener endda, at Jorden vil kollidere med den mystiske Planet X – også kaldt Nibiru.

Men som man kan læse andre steder på Videnskab.dk, er forskerne overbevist om, at forestillingerne om Planet X og maya-kalenderen bare er – forestillinger.

Ifølge det store flertal af forskere kommer truslen mod menneskeheden ikke fra en mystisk planet. Den kommer fra os selv.

Er robotterne ved at overtage verden?

Vi har hørt meget om truslerne fra den globale opvarmning. Men skaber viden og teknologi også andre trusler mod menneskeheden?

I Terminator-filmene med Arnold ’The Governator’ Schwarzenegger går det for eksempel helt galt med kunstig intelligens-teknologien: Robotterne bliver klogere end menneskerne, hvorefter de begynder at udrydde menneskeheden.

Kan det ske i virkeligheden?

Denne artikel er første del af en artikelserie om trusler, vi mennesker selv skaber. Følg med på siden, når vi de næste dage bringer artikler om aktuelle trusler inden for: • international politik • bioteknologi • sygdomsepidemier

Professor Norbert Krüger forsker i kunstig intelligens ved Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet, Syddansk Universitet. Han er ikke i tvivl om sin vurdering.

»Hvis vi var i en dårlig science-fiction film, ville det være en stor trussel, at den kunstige intelligens blev mere udviklet end os. Men den trussel ser jeg ikke.«

»Vi er meget langt fra at opfinde en kunstig intelligens, som kan udgøre en trussel mod os. Så frygten for, at noget skulle ske i 2012, er fuldstændig overdreven. Jeg er mere ængstelig for de destruktive tendenser i den menneskelige intelligens,« siger Norbert Krüger.

Vi skaber trusler

Andre forskere, Videnskab.dk har kontaktet, er ikke lige så sikre på, at deres forskning er trusselfri zone.

De fortæller, at man inden for deres forskningsfelter tager forskellige trusselsscenarier meget alvorligt, fordi man vil undgå katastrofer i fremtiden. Og allerede nu - i 2012 - kan vi være i gang med at ødelægge Jorden.

De tre forskere arbejder til daglig med hhv. international politik, bioteknologi og sygdomsepidemier.

I tre artikler, der kommer på Videnskab.dk de næste dage, fortæller de hver især om truslerne inden for deres forskningsområde: