Danske børn har stor online-frihed
Online-kids pisker rundt på nettet overalt i Europa. I Danmark betragter vi børn som små fornuftsvæsener og har tillid til deres online-brug. Det viser et storstilet EU-forskningssamarbejde

Børn og unge i Nordeuropa har adgang til digitale medier og internet i højere grad end børn i Sydeuropa. (Foto: Colourbox)

Den nye Nintendo DSI er netop kommet på gaden. Det er en ny version af den populære spilmaskine - nu med internetopkobling og dermed endnu et eksempel på, hvordan små poder helt ned til børnehaveniveau kastes ud i online-verdenen. Om det er i daginstitutionen, skolen, fritidsklubben, biblioteket, fritiden eller hjemmet, så er børn online. Via spil, pc'er og mobiltelefoner.

Vi taler om online-kids. Børn, der via internettet har den store verden på vid gab gennem forskellige digitale platforme. Netop den virkelighed bliver afdækket i det store europæiske forskningsprojekt EU Kids Online. Forskere fra hele Europa har for første gang et samlet overblik over forskning i børn og unges mediebrug - og holdningerne hertil i 21 europæiske lande.

»Det er det første forskningsprojekt af sin art i Europa. For første gang får vi et overblik over, hvad vi ved om børns brug af online-medier, og de forskellige tilgange til online-kids, der hersker i Europa,« fortæller Gitte Stald, medieforsker fra IT-Universitetet og den danske repræsentant i det tre-årige europæiske forskningsprojekt, der slutter til sommer.

Danske børn i front

De samlede resultater af forskningsprojektet bliver offentliggjort på en stor konference i London i juni og i en bogudgivelse, men Gitte Stald kan allerede nu løfte sløret for visse interessante sammenhænge.

»Generelt er der stor forskel på børn og unges it-adgang forskellige steder i Europa. I Sydeuropa er digitale medier og internetadgang ikke så integreret i daglig praksis i skolen og fritiden, som tilfældet er i Nordeuropa. Ser vi for eksempel på de skandinaviske lande, så er der en meget høj adgang til it. Her er det integreret på samfundsniveau,« siger Gitte Stald og hæfter sig ved den danske ungdom:

»Vores unge har en af de procentvis højeste adgange til it. Stort set alle har mulighed for online-opkobling hjemme, ligesom det er udbredt i hele uddannelsessektoren. Vi tænker digitalt som naturlige muligheder.«

Dansk tillid

At den digitale brug er så udbredt for børn under danske himmelstrøg, hænger ifølge Gitte Stald blandt andet sammen med, at vi her i landet - ligesom for eksempel i Sverige og Holland - betragter online-medier som mulighedernes land.

»Vi er modsat andre lande ikke så bekymrede for børn og unges online-verden. Vi tænker ikke helt så meget i bekymring, restriktion og risici som for eksempel i Sydeuropa. Tværtimod fokuserer vi på mulighederne i online-brug og er generelt af den opfattelse, at børn kan undervises og opdrages til at navigere i dette felt,« fortæller Gitte Stald.

En af forklaringerne herpå skal findes i det grundsyn, vi har på barnet og den unge, mener medieforskeren.

»Pædagogisk set har vi stor tillid til børn som fornuftsvæsener. Derfor har danske børn også relativt stor frihed, når det gælder brug af digitale medier.«

Fakta

EU KIDS ONLINE

Det europæiske forskningsprojekt EU Kids Online løber fra 2006-2009. I projektet sammenfattes al viden og forskning i børn og unges brug af digitale medier i 21 europæiske lande. Godt 400 forskningsprojekter indgår i databasen. Forskningsprojektet præsenteres i samlet form på en stor konference i London i juni 2009.

Derudover peger Gitte Stald også på det faktum, at kulturelle forskelle spiller ind på vores tilgang. I Danmark lader vi os ikke skræmme af, at 12-13-årige ser et par nøgne voksen-bryster, mens den slags billeder i visse katolske lande bliver mødt med forbud, fremhæver hun.

Dette er nogle af de forskelle, der afspejler sig i de store mængder forskningsmateriale, der nu er ved at blive sammenfattet. Her viser det sig, at der både forskningsmæssigt og mediemæssigt er større fokus på risici og forbud i nogle lande, mens man i for eksempel Danmark i langt højere grad er optaget af mulighederne med digitale medier - ikke mindst i den pædagogiske forskning.

Tre kerneområder

Forskningsprojektet udfolder sig inden for tre centrale spor:

Et samlet overblik over forskningsindsatserne i børns brug af digitale medier i de respektive lande.

Afdækning af unges adgang til online digitale medier i 21 europæiske lande ud fra eksisterende forskning.

Afdækning af holdninger og risici forbundet med brugen af online-medier i de 21 lande.

»Vi har samlet alle de projekter, vi kender til, i en omfattende database. Der er tale om indsamling af viden fra omkring 500 forskningsprojekter,« siger Gitte Stald. Hun er selv ansvarlig for området 'Research Context', der har til formål at afdække, hvordan og hvorfor der forskes i børn og unges mediebrug i de 21 europæiske lande.

Udover selve kortlægningen af børn og unges online-verden, tjener forskningsprojektet ifølge Gitte Stald også et vigtigt politisk formål. Projektet er finansieret af EU gennem Safer Internet programmet og skal skaffe baggrundsviden til at iværksætte politiske initiativer, hvad angår området europæiske børns online muligheder og risici. Både på europæisk og nationalt niveau vil man gerne kunne understøtte forskning, oplysning og initiativer på området.

Om forskeren

Gitte Stald er medieforsker ved IT-universitetet. I forskningsprojektet EU Kids Online er hun ansvarlig for området 'Research Context'. Hun fortsætter som ansvarlig for den danske deltagelse i EU Kids Online II. Sideløbende med EU-projektet forsker hun i mobile medier, herunder børns og unges brug af mobiltelefoner.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.