Vi lærer hurtigst, når vi fejler 15 procent af tiden

Det er menneskeligt at fejle, og ny forskning viser, at det også kan være til gavn. (Foto: Shutterstock)

Det er menneskeligt at fejle, og ny forskning viser, at det også kan være til gavn. (Foto: Shutterstock)

Kilde: 
08 november 2019

Man lærer af sine fejl.

Det fortæller vi i hvert fald os selv, når vi fejler - og det tyder på, at der er noget om snakken.

En gruppe forskere fra University of Arizona er i et nyt studie, som er blevet publiceret af tidsskriftet Nature Communications, kommet frem til, at det er optimalt for vores indlæring, hvis vi fejler 15 procent af tiden.

I studiet, som er blevet beskrevet af Newsweek, forsøgte forskerne at lære computere en række simple opgaver som for eksempel at kende forskel på mønstre og sortere håndskrevne tal. 

Disse resultater sammenlignede forskerne derefter med eksisterende forskning om dyr og menneskers indlæringsevner og kom frem til, at man lærer hurtigst, hvis man kun lykkes 85 procent af tiden.

LÆS OGSÅ: Fejl kan lede til de største opdagelser

Robert Wilson, der forsker i psykologi, og som er hovedforfatter på studiet, forklarer til Newsweek, at en opgave ikke skal være for let, men samtidig heller ikke så svær, at det bliver rent gætværk, hvis indlæringen skal maksimeres.

Han nævner som eksempel, hvordan en radiolog, der skal lære at diagnosticere kræftsvulster, bliver bedst over tid, hvis vedkommende er en smule udfordret hver gang.

»Hvis man bliver præsenteret for meget åbenlyse eksempler, så diagnosticerer man altid rigtigt, og så lærer man intet. Hvis det til gengæld er ekstremt svært, så gætter man rigtigt 50 procent af tiden, og det lærer man heller ikke noget af. Men hvis sværhedsgraden ligger et sted i midten, så rammer vi et perfekt punkt, hvor man indlæringsmæssigt får det maksimale ud af øvelsen,« forklarer han til Newsweek.

Robert Wilson håber, at den nye viden kan bruges til at udvikle mere avancerede former for læring. Og så påpeger han, at det er vigtigt, at vi ikke fokuserer for meget på, at alt skal være perfekt – særligt når det gælder skoleelever. For hvis ikke der er plads til at fejle, så er der heller ikke plads til at lære.

LÆS OGSÅ: Fysisk aktivitet gavner helbred og indlæring hos børn og unge

LÆS OGSÅ: Tre psykologiske behov er afgørende for skoleelevers trivsel og læring

jsj

Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.