Lille gennembrud: Kemikere ved nu, hvordan man kan genbruge hårdfør hærdeplast
Biler_plastik

Hærdeplast har vist sig svært at nedbryde og grnbruge, men nu ser forskere fra MIT ud til at have knækket koden. Det bruges især i biler og elektronik. Foto: Shutterstock

28 juli 2020

Hærdeplast er hårdfør og findes typisk i biler og elektronik, fordi det er plast, der er utrolig robust og kan klare høj varme.

Men netop den hårdførhed har i længere tid givet forskere og udviklere hovedpine, da materialets sammensætning gør det umådeligt svært at smelte om og genbruge.

Men nu tyder det på, at en række kemikere fra MIT (Massachusetts Institute of Technology) har knækket koden, skriver universitet i en pressemeddelelse.

Modsat termoplast er den kemiske sammensætning af hærdeplast nemlig utrolig stærk.

Og det er netop den kemiske sammensætning, som forskerne har haft fingrene i.

I et studie udgivet i tidsskriftet Nature viser forskerne, hvordan de har udviklet en ny kemisk struktur og skabt en anderledes form for hærdeplast, de har døbt pDCPD, skriver MIT news.

Med den nye struktur vil det være muligt at bryde hærdeplast ned til pulver og derefter anvende pulveret til at lave nye komponenter af hærdeplast med navnet pDCPD.

Forskerne tilføjede monomer til de flydende forstadier, der danner pDCPD. De fandt, at hvis de små molekyler udgør mellem 7,5 og 10 procent af det samlede materiale, ville materialet beholde styrken, men være muligt nedbryde.

»De nye resultater beror på et fundamentalt designprincip, som, vi mener, er generelt for alle typer af hærdeplast med den her design arkitektur,« siger Jeremiah Johnson, der er professor i kemi på MIT og førsteforfatter på studiet, til MIT.

I forsøgene har den nye type af hærdeplast vist sig at have samme holdbarhed og styrke, og de nyeste resultater er et stort spring i den rigtige retning, når det kommer til at genbruge hærdeplast, lyder det fra Jeffrey Morre, der er professor i kemi fra University of Illinois og ikke har været en del af studiet.

»Forskere har brugt meget tid på at lære at syntetisere bedre plast, mens der ikke er blevet investeret så meget kemisk forskning i at nedbryde plasten, og forskernes arbejde hjælper med at fylde videnshullerne ud, samtidig med det er et teknologisk fremskridt,« lyder det fra Jeffrey Morre til MIT.

Størstedelen af den plastik, som vi bruger i dag, er termaplast fra eksempelvis indkøbsposer. Det er langt nemmere at smelte om end hærdeplast, lyder det fra MIT news.

Studiet er udgivet i Nature.