Kan være tegn på liv: Hidtil højeste måling af metangas registreret på Mars
27 juni 2019

Mars bøvser, og det kan være et tegn på liv på planeten.

I en måling, som NASA-køretøjet Curiosity foretog for nylig, blev der nemlig registreret det hidtil højeste niveau af metangas i luften, hvilket på Jorden er en gas, der typisk skabes af levende ting, skriver The New York Times.

Sidst Curiosity blev instrueret i at måle metangas var i 2013, hvor den registrerede op til 7/1000000000 af atmosfæren.

De nye målinger menes at ramme 21/1000000000, skriver New York Times, hvilket er tre gange så meget som i 2013.

Molekylerne fra metan vil brydes ned af sollys og kemiske reaktioner i Mars’ tynde luft inden for et par årtier.

Derfor må den nyligt registrerede metan være dannet for nyligt, og det kunne altså indikere, at der gemmer sig levende mikrober af en art på Mars.

Geotermiske reaktioner kan dog også danne metangas helt uden indblanding fra levende organismer, skriver New York Times.

LÆS OGSÅ: Tidligere metan-fund på Mars dobbelt-bekræftes: Det er stadig et mysterium, hvor det kommer fra

Målingerne er endnu ikke blevet offentliggjort af NASA endnu, men The New York Times er kommet i besiddelse af en mail, som en af forskerne, der arbejder på missionen, har sendt til resten af forskerholdet, efter at have set på dataen fra Curiosity.

»Givet det overraskende resultat, bør vi omlægge weekenden og foretage et opfølgende eksperiment,« skriver Ashwin R. Vasavada, der arbejder på projektet i mailen.

NASA har ifølge avisen bekræftet, at man har registreret metan, men de vil endnu ikke offentliggøre arbejdet.

»For at bevare vores videnskabelige integritet vil forskerholdet bag fortsætte med at analysere dataen, inden nogen endelige resultater bekræftes,« fortæller en talsperson fra NASA ifølge The New York Times.

Det er Marco Giuranna, der leder Den Europæiske Rumorganisations Mars Express-rumsondes arbejde med at måle metangas, som har fortalt avisen, at NASA har målt 21/1000000000 metangas i atmosfæren.