NASA bygger et nyt fly ved navn ‘X Plane’. Det skriver npr.org.
Flyet skal kunne bryde lydmuren uden at give det larmende skrald, vi kender fra andre fly, som flyver hurtigere end lyden. (Du kan se, hvordan det fungerer i videoen i bunden af artiklen.)
Det er efterhånden længe siden, de første supersoniske (hurtigere end lyden, red.) fly blev bygget.
Alligevel bruger vi stadig ikke teknologien kommercielt. Og det skyldes i høj grad det brag, som opstår, når flyet bryder lydmuren.
Braget opstår ifølge Peter Coen, der er chef for The Commercial Supersonic Technology Project i NASA’s luftfartsdirektorat, fordi »luften ikke er klar over, at flyet kommer.«
Når et fly flyver med en hastighed lavere end lyden, kan du høre, at det kommer, fordi lydbølger bevæger sig hurtigere, end flyet gør. Men når flyet bryder gennem lydmuren, ramler det ind i luften uden advarsel – og det skaber trykbølger.
Trykbølgerne konvergerer (nærmer sig hinanden, red.), når de rejser mod jorden – og det lyder som et brag.
Men ved at lave justeringer på formen af flyets næse og vinger kan man fordele chokbølgerne.
»Så i stedet for et brag hører du bare et blødt dunk,« siger Peter Coen til npr.org.
\ Læs mere
Det mest kendetegnende ved det nye, supersoniske fly vil være en lang, spids næse.
»Supersoniske fly er typisk lange og tynde. Det stille supersoniske fly er det i ekstrem grad,« siger Peter Coen til npr.org.
\ Læs mere
Derudover forsker NASA også i at lave metalbelægninger, der gør flyet i stand til at ændre form i luften for at dæmpe braget.
NASA har underskrevet en kontrakt på 247,5 millioner dollars(lidt over 1,5 milliarder kroner, red.) med flyproducenterne Lockheed Martin i Californien. De forventer, at flyet vil stå færdigt i år 2021.
Video: NASA
ams