Sjældent fænomen afslører: Sådan kollapser vulkaner
Enestående datasæt fra Bárðarbunga-vulkanens udbrud - Europas største i mere end 200 år - har formået at indfange, hvad der sker i vulkanens indre i løbet af et meget sjældent forekommende kraterkollaps. Se galleri med imponerende billeder taget i løbet af det 6 måneder lange udbrud.

Det er ikke en vulkan, der har fået allermest medieopmærksomhed de seneste år, men da den islandske vulkan Bárðarbunga gik i udbrud i 2014, markerede det begyndelsen på, hvad der skulle udvikle sig til at blive Europas største vulkanudbrud siden 1784.

Bárðarbunga slyngede ikke aske op i atmosfæren, og ingen fly blev forhindrede i at lette fra Europas lufthavne, som da den anden islandske vulkan Eyjafjallajökull kom i udbrud i 2010.

Men i takt med at udbruddet skred frem, fandt en helt usædvanlig hændelse sted:

Bárðarbungas caldera - en mere eller mindre cirkulær vulkansk indsynkningsstruktur med en diameter på 10-15 km; dvs. flere gange større end almindelige vulkankratre - kollapsede.

Cirka 110 km2 af det eksisterende krater sank og efterlod et 65 m dybt krater. I galleriet over artiklen kan du se imponerende billeder taget i løbet af det 6 måneder lange udbrud.

LÆS OGSÅ:  Flot video af Islands største vulkanudbrud i 200 år

Bárðarbungas caldera kollapsede hurtigt

Historien om det sjældne kollaps begyndte i starten af august 2015, hvor islandske forskere bemærkede tegn på aktivitet ved Bárðarbunga, så de mødtes med de lokale myndigheder for at drøfte det videre forløb.

»Vi fører tilsyn med 33 aktive vulkaner i Island. I starten af august fortalte vi de civile beskyttelsesmyndigheder, at vi var bekymrede over den stigende seismicitet og tegn på udvidelse af vulkanens overflade ved Bárðarbunga. Og lige pludselig - den 16. august - brød helvede løs,« fortæller Kristín Jónsdóttir fra Islands Meteorologiske Institut.

Det hele skete meget hurtigt. Før udbruddet rapporterede forskerne kun enkelte jordskælv om dagen, men pludselig registrerede deres seismometre flere tusinde.

Om Bárðarbungas udbrud

Kraftige jordskælv begynder i Bárðarbungas caldera den 16. august 2014.

Mere end 6.000 jordskælv blev registreret, mens magmaen på 2 uger forcerede gennem jordskorpen og væk fra calderatet.

Magmamassen bevægede sig 48 kilometer mod nord, før den kom i udbrud ved Holuhraun den 31. august 2014.

Bárðarbungas caldera begyndte at kollapse i takt med, at trykket i magmakammeret begyndte at aftage.

Trykket fra calderabunden og den overliggende gletsjer blev for stort i takt med, at med den hastige udtømning af magmakammeret fandt sted, og det efterfølgende masseunderskud fik magmakammerets tag til at kollapse.

Udbruddet varede i 180 dage og endte den 27. februar 2015.

Udbruddet producerede 1,6 kubikkilometer lava, hvilket er mere end det berygtede udbrud ved Eyjafjallajökull i 2010.

Det betyder også, at det er det største vulkanudbrud i mere end 200 år.

Calderaet holdt op med at synke sammen i marts 2015. I alt er et område på 110 km2 kollapset til en dybde af op til 65 meter.

I løbet af udbruddet indsamlede forskerne en uhørt mængde data og har derigennem opnået en bedre forståelse af disse store vulkanske hændelser.

Midten af den seismiske aktivitet begyndte at bevæge sig væk fra calderaet, hvilket indikerede, at magmaet ikke ville blive udspyet gennem selve Bárðarbunga, men at det bevægede sig sidelæns og væk fra calderaet.

»Ved at lokalisere jordskælvene kunne vi se, hvordan seismiciteten var i færd med at bevæge sig væk fra calderaet. Først bevægede den sig mod øst i tre forskellige retninger for langsomt at koncentrere sig i én retning væk fra calderaet. Vi kunne se, at seismiciteten langsomt blev ført 48 kilometer videre i nordøstlig retning,« forklarer Kristín Jónsdóttir.

To uger senere strømmede magma op gennem overfladen ved Holuhraun - næsten 50 kilometer væk fra Bárðarbungas caldera.

LÆS OGSÅ: Islandsk vulkan udgyder mere svovl end alle Europas skorstene

Forskerne førte tilsyn dag og nat

I takt med at hændelserne skred frem i løbet af udbruddet, var forskerne til stede dag og nat for at føre tilsyn og foretage målinger af alt, som dette historiske vulkanudbrud havde at byde på.

»Det er det bedste datasæt, vi nogensinde har indsamlet i løbet af et kollaps. Calderakollapser er meget sjældne i naturen, fordi der skal et meget stort udbrud til for at skabe et kollaps,« forklarer Kristín Jónsdóttir.

»Vi har lært en masse ved at overvåge det, der skete - og ikke bare om calderakollapset - men om, hvordan vulkanerne i dette område fungerer,« fortæller hun og tilføjer:

»Nu har vi et meget klarere billede af de store udbrud i Island.«

Forskernes data er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Science.