Næsten 150.000 orangutanger forsvundet fra Borneo på 16 år
Kilde:
16 februar 2018

Næsten halvdelen af alle Borneos orangutanger er forsvundet fra den sydøstasiatiske ø i perioden 1999-2015.

Det er ifølge NY Times den sørgelige konklusion på et nyt studie udgivet i tidsskriftet Current Biology.

Tabet svarer rundt regnet til 150.000 orangutanger, der inden for de seneste 16 år er udryddet, fordi deres naturlige habitat langsomt forsvinder.

Rydning af skovområder til landbrug, minedrift og ulovlig tømmerhugst er ifølge studiets forskere blandt vigtigste årsager til, at antallet af orangutanger er styrtdykket, fordi de har svært ved at overleve uden for skovene.

Men faktisk var der et endnu større samlet tab af orangutanger i de intakte skovområder, end i de ryddede områder, hvilket ifølge forskerne indikerer, at menneskers drab på orangutanger står for en betydelig del af orangutangernes udryddelse.

For at nå frem til tallene samlede forskere fra 38 internationale institutioner alle feltundersøgelser af orangutangpopulationen i området foretaget mellem 1999 og 2015.
Disse data sammenlignede forskerne med kort over, hvordan øens natur har udviklet sig i perioden.
Det samlede tab efterlader ifølge studiet det nulevende antal på 148.000 orangutanger. Et tal, der dog ifølge WWF's estimeringer reelt er helt nede på 105.000.

naa