Kig op i februar: God mulighed for at lære stjernerne at kende
Astronomisk er februar en lidt stille måned, hvor du kan se på stjerner. Til gengæld er det meget vanskeligt at forudse, hvad der vil ske indenfor rumfarten.
Kig op februar stjerner astronomi rumfart

Nætterne er stadig meget mørke i februar, og det er en fordel, når man skal se på stjerner. (Foto: Shutterstock)

Der er ingen store begivenheder i februar, såsom formørkelser eller meteorsværme.

Til gengæld er himlen stadig mørk, og det giver en god mulighed for at lære stjernerne at kende.

Man kan begynde med de mest kendte af vinterhimlens stjernebilleder som Orion og Tvillingerne med stjernerne Castor og Pollux.

Nær disse to stjernebilleder finder vi Tyren med den klare, røde stjerne Aldebaran og ved siden af den Syvstjernen.

Alt, hvad der kræves, er et drejbart stjernekort og/eller et astronomisk program på mobiltelefonen. (Læs flere gode tips til stjernekiggere i boksen under artiklen)

Venus kan ses på morgenhimlen, men den kommer gradvist tættere på Solen, og desuden taber den en smule i lysstyrke

Også Jupiter og Saturn er på morgenhimlen, mens Mars kan ses på aftenhimlen.

Serien Kig op!

'Kig op!' giver dig hver måned en oversigt over de vigtigste begivenheder på himlen og i rummet.

Nogle af disse begivenheder vil blive uddybet i selvstændige artikler, som bringes i løbet af måneden.

Tre små begivenheder i februar

Konkret kan vi nævne tre mindre astronomiske begivenheder, der finder sted i februar:

• Lørdag 2. februar: 07.20 står Saturn kun 0,2o nord for Månen
  • Torsdag 14. februar: Om morgenen står den klare stjerne Aldebaran meget tæt på Månen
  • Onsdag 27. februar: Om morgenen ses Jupiter tæt på Månen

LÆS OGSÅ: Geminiderne er over os: Gå ikke glip af årets største meteorsværm

Når man betragter stjernehimlen, er det i øvrigt nærliggende at forestille sig, at de stjerner, vi ser på himlen, nok befinder sig i Solens nabolag.

Det overraskende svar på dette spørgsmål giver vi i en kommende artikel på Videnskab.dk.

Følg rumstationens bane på himlen

Der er dog andet at se på himlen end stjerner og planeter. Den internationale rumstation, ISS, er jo stor, og den kan ses som en klar stjerne, når den bevæger sig hen over himlen fra vest mod øst.

Hvis man gerne vil vide, hvornår rumstationen er på himlen, kan man gå ind på sitet her.

Her er det muligt at vælge den by, som ligger nærmest, hvor man bor.