Glade NASA-forskere: Hullet i Jordens ozonlag heler

Se her, hvordan forskere fra NASA, gennem Aura-sateliten, kan se hullet i ozonlaget blive mindre. (Video: Youtube.com)

10 januar 2018

Forskere opdagede for år tilbage, at der var opstået et hul i ozonlaget over Antarktis.

Ozonlaget er det, der beskytter os mod UVC- og UVB-stråler, der er skadelige for plantelivet på Jorden og kan medføre sygdomme som kræft.

Siden har artikler om, at ozonlagets hul bliver større og så mindre igen, floreret i medierne.

Men nu fastslår et studie, der netop er udgivet i Geophysical Research Letters, at ozonlagets hul er markant formindsket.

Det skriver livescience.com.

Det er CFC-gasser - kemiske forbindelser, der blandt andet består af klor - som har lavet hul i ozonlaget.

Tidligere studier har vist et fald i CFC-gassernes udvindelse af klor, hvilket har medført en formindskning af hullet i ozonlaget på 20 procent i perioden fra 2005 til 2016.

Det nye studie har gennem en ny metode kunnet bekræfte faldet på de 20 procent.

Forskerne bag undersøgelsen har indsamlet data fra ozonlaget via Aura-sateliten i perioden 2005 til 2016.

Og hvor eksperter hidtil har undersøgt mængden af CFC-gasser i ozonlaget, har forskerne bag den nye undersøgelse også studeret den saltstyre, der udvindes, når klor fra CFC-gasserne reagerer med methangas og vand.

»Denne nye metode giver os tiltro til, at formindskningen af hullet ozonlaget i midten af september skyldes lavere niveau af klor, der udvindes gennem CFC-gasserne,« siger Susan Strahan, der forsker i atmosfæren på NASA's Goddard Space Flight Center en pressemeddelse ifølge livescience.com.

ie