Dagens gladeste foto: Hubble-teleskopet har fundet en smiley i rummet
Kilde:
06 november 2018

Det er stort, sort og tomt. Sådan kan man meget godt beskrive rummet, men hvis man kigger godt efter, er der også lidt at varme hjertet på derude.

Det skriver NASA

Hubble-teleskopet, der er kommet til i et samarbejde mellem NASA og det europæiske rumagentur, ESA, har nemlig fundet intet mindre end et smilende ansigt i rummet. Og det er da ret sødt.

smiley rummet astronomi nasa esa hubble galakser

Her er Hubbles smiley-fund, der faktisk er tre galakser. (Foto: ESA/Hubble & NASA, Judy Schmidt (geckzilla))

I virkeligheden består øjnene og munden i smileyen af galakser, som Hubble har fanget med sit skarpe blik.

Grunden til, at den nederste galakse er formet som en bue, er, at dens lys er blevet kastet forbi et stort objekt på vejen mod Hubble. Derfor er dens lys blevet forvrænget og ser aflangt ud i forhold til 'øjnene', der ser ud som runde galakser.

Det var på en mission for at finde ud af mere om, hvordan stjerner bliver til, at Hubble fangede det glade ansigt i rummet.

Hvis du vil lære lidt om, hvad vi allerede nu ved om stjernefødsler, kan du læse mere i Videnskab.dk's artikel 'Så smukt ser det ud, når enorme stjerner fødes'.