Så smukt ser det ud, når enorme stjerner fødes
Astronomer har brugt teleskopet MPG/ESO til at finde en ny stjernetåge. Inde i stjernetågen, der har fået navnet Gum 15, bliver der dannet enorme stjerner.

Her ses et billede af stjernetågen Gum 15, hvori der bliver dannet enorme stjerner. (Foto: Tycho Brahe Planetarium)

Det 2,2 meter store MPG/ESO-teleskop har observeret en hidtil ukendt stjernetåge, der nu har fået navnet Gum 15. Stjernetågen, der består af gas og støv, er fødested for nydannede stjerner, skriver ESO i en pressemeddelelse.

Nye stjerner dannes, når stjernetåger, der består af gas og støv, kollapser under deres egen tyngde.

Materiale bliver ved med at falde ind i stjernen, indtil den er tæt nok til, at fusionsprocesser kan begynde i dens indre.

Når fusionsprocesserne er i gang, begynder stjernen at lyse. Disse stjerner kaldes hovedseriestjerner.

Lyset fra de nye stjerner skaber en stjernevind, der omformer den tåge, de er skabt af, for til sidst at tilintetgøre den.

Kan danne tusindvis af stjerner

Loading player...

Den nye stjernetåge er et såkaldt HII-område, hvilket betyder, at der findes meget ioniseret brint i disse områder.

Brintatomerne bliver ioniserede, når de rammes af UV-stråler fra de nye stjerner og har en karakteristisk lyserød farve, som vi kender fra kendte stjernetåger som for eksempel Oriontågen.

Inde i midten af stjernetågen, der ligger 3000 lysår fra Jorden, ses stjernen HD 74804, der er det klareste medlem af stjernehoben Collinder 197. Stjernetåger som Gum 15 kan danne tusindvis af stjerner over en periode på millioner af år, men de tungeste af de stjerner, som dannes af Gum 15 vil bestemme stjernetågens livslængde.

Når de største stjerner dør, vil de eksplodere som supernovaeksplosioner og derved kaste de rester, der måtte være af stjernetågen, ud i alle retninger.