Sådan fik vi vores tænder og knogler
Tænder er måske udviklet som skæl på ydersiden af kroppen, der senere i livets historie er blevet fanget inde i munden grundet evolution, antyder ny forskning.

Skæl stammer ikke fra tænder. I stedet stammer tænder fra skæl, viser nyt studie, der vender op og ned på 40 år evolutionsforståelse. (Foto: Shutterstock)

I årtier har forskere troet, at alle dyrerigets knoglematerialer havde oprindelse i et forhistorisk rovdyrs tænder.

Med tiden har tænderne udviklet sig og er spredt ud over kroppen som skæl, panser og knogler.

Med vægt på ordet 'troede'. For nu vender et nyt studie i Nature op og ned på dén historie.

Et forskerhold under ledelse af Duncan Murdock fra University of Bristol har studeret 500 millioner år gamle fossiler af et uddødt ålelignende dyr kaldet conodonter.

Conodonterne havde ingen kæber, og deres kroppe var helt fri for knogler bortset fra nogle små 'tænder', der blot var et par millimeter store.

I 40 år har forskere troet, at disse tænder var det første tegn på det knoglemateriale, som siden hen blev til tænder, panser og knogler i alle nutidens hvirveldyr. Men det modbeviser forskerholdet fra Bristol nu.

Tænder stammer fra skæl

I deres studie har forskerne brugt høj-energi røntgen til at undersøge strukturen i conodonternes 'tænder'. Når de sammenligner conodontens tænder med tænder fra forfædrene til nutidens dyr, kan de se, at moderne dyrs tænder og conodonternes tænder er udviklet uafhængigt af hinanden.

Denne opdagelse trækker tæppet væk under et af de mest solide beviser for, at knogler og skæl først udvikledes som tænder i munden på rovdyr.

I stedet ser det nu ud til, at tænder er udviklet fra den defensive panser, som dyr brugte til at beskytte sig med, da de kravlede rundt i mudderet på bunden af havet for mange hundrede millioner år siden.

Dette panser er med tiden vokset ind i munden og er blevet til tænder og sidenhen knogler, mener forskerne bag det nye studie.

Dansk forsker er begejstret

Peter C. Kjærgaard, som er professor i evolutionsstudier ved Aarhus Universitet, har læst det nye studie og er meget begejstret af flere forskellige grunde:

»For det første er det altid interessant, når der bliver pillet ved nogle af vores helt fundamentale forståelser af livets udvikling – eksempelvis hvor knogler, panser og tænder kommer fra.«

»For det andet er det interessant, fordi det viser et eksempel på, at nogle ting i livets historie godt kan være opstået flere gange – tænderne i conodonterne og tænderne i andre hvirveldyr. Det viser, at evolutionen ikke altid er så ligefrem, som vi nogle gange går og tror,« kommenterer Peter C. Kjærgaard på det nye studie.