Higgs-partiklen fundet med 99,99 procents sikkerhed
Forskere ved CERN bekræfter, at de har fundet en partikel med egenskaber, der svarer til den postulerede Higgs i fysikernes standardmodel.

Peter Higgs regnede sig i 1960'erne frem til, at der måtte være en Higgs-partikel og et tilhørende Higgs-felt, der kunne give andre partikler masse. Nu er partiklen fundet ved hjælp af verdens mest avancerede udstyr.(Credit: CERN)

»Denne dag vil gå over i historiebøgerne.«

Sådan skriver ph.d.-studerende Ask E. Jensen på sin liveblog på Videnskab.dk om det opsigtsvækkende gennembrud af Higgs-partiklen på det europæiske partikelforskningscenter CERN. Partiklens eksistens blev spået af fysikeren Peter Higgs for 50 år siden og er siden da forsøgt dokumenteret. Nu lykkedes det så endelig, takket være to fantastiske forskergruppers imponerende, vedholdende og meget intensive arbejde.

»For at opsummere, hvad jeg har oplevet i dag, kan det altså bekræftes, at CMS og ATLAS, to af eksperimenterne på CERN, har set en ny partikel. Begge eksperimenter bekræfter yderligere, at partiklen er i overensstemmelse med en Standardmodel Higgs. Vi har fundet den sidste brik, der fuldender vores beskrivelse af naturen omkring os på allermindste skala og måske afrundet 50 års forskning,« konstaterer Ask E. Jensen her til formiddag på sin liveblog på Videnskab.dk.

Udmeldingen på CERN blev mødt med begejstrede klapsalver, for Higgs-partiklen er nemlig det manglende led i den såkaldte Standardmodel, som beskriver naturens mindste bestanddele, elementarpartiklerne. I denne model fungerer Higgs-partiklen og dens tilhørende Higgs-felt som ophav til elementarpartiklernes masser.

Opdagelsen kan fremprovokere helt ny fysik

Opdagelsen understreger, at Standardmodellen lever i bedste velgående, og fysikere på CERN er spændte på at se, om opdagelsen vil åbne døre ind til ny og ukendt fysik.

»Nu forstår vi endelig, hvad det vil sige, at noget har masse, og hvorfor de svage og de elektromagnetiske kræfter er forskellige. Det er endnu et skridt i retning af en Teori om Alting. Endvidere kan Higgs-partiklen blive det første bevis for, at en særlig slags partikler (dem, der har ’spin 0’) spiller en vigtig rolle ved at beskrive grundlæggende fysik på mikroskopisk skala,« siger Stefania Xella, der ud over at være lektor i partikelfysik ved Niels Bohr Institutet på Københavns Universitet også er medlem af ATLAS-gruppen på CERN.

Lederen af CMS-forskerholdet Joe Incandela understregede, at de to forskergruppers resultater ikke var endelige, men at de efter hans vurdering var ret stærke. Sammen kan de konkludere, at Higgs-partiklen er fundet med 99,99 procents sikkerhed.

»Det kunne lede til en forklaring på andre uforklarede fænomener i astrofysik, nemlig inflation og mørk energi,« siger hun.

Klogere på Big Bang

Hvilke appelsiner, der vil falde ned i turbanen, ved forskerne endnu ikke. Men lige nu er forskerne også lidt ligeglade, for i dette øjeblik vil forskerne have lov til at fejre, at de holdt stædigt fast og blev ved med at jagte den partikel, som, i hvert fald på papiret, binder det hele sammen.

»Vi er alle sammen kommet et skridt nærmere forståelsen af, hvad der foregik ved universets fødsel og hvad vi selv består af på de allermindste skalaer. Og det er stort,« siger Ask E. Jensen, der lige nu er travlt optaget af at fejre den store begivenhed sammen med sine kolleger og en flaske champagne.