Potteskår fra nutiden skal gøre arkæologer klogere
Se hvordan en forsker i weekenden brændte jernalderkrukker for at kunne lave analyser af forskellen på potteskårene. Forsøget skal afsløre, om danskerne havde ovne til at brænde deres krukker allerede i jernalderen.

Hvem siger forskning skal foregå bag et skrivebord eller på et laboratorium? I weekenden blev der i hvert fald forsket på livet løs i godt vejr i Sagnlandet Lejre.

Arkæolog Lone Claudi-Hansen stod for et forsøg, hvor jernalderkar blev brændt i henholdsvis bål og i ovn.

Resultaterne fra krukkeafbrændingerne vil nemlig kunne være med til at afgøre en stor diskussion blandt arkæologerne: Havde jernalder-danskerne ovne eller brændte de deres krukker i et bål?

»Generelt tilskriver man ovne middelalderen. Men der har været fund, som kunne tyde på, at man har haft ovne i jernalderen.«

»Afbrændingen i går er en del af et større arkæologisk forsøg, som går ud på at lave parallel materiale til de arkæologiske fund for at se på, om man kan sige noget om keramik-afbrænding ved at kigge på et skår,« siger Lone Claudi-Hansen, som til daglig er arkæolog ved Museum Vestsjælland og ekstern lektor i eksperimentel arkæologi på Saxo Instituttet, Københavns Universitet.

Analyser af de afbrændte skår skal således afgøre, hvorvidt man kan se på potteskårs hårdhed og den måde de er brudt på, om de er brændt i et bål eller i en ovn.

To ekstremer

Forskerne brændte i alt 80 lerkar. 40 blev brændt i et bål, mens de resterende blev brændt i en såkaldt dätgen-ovn, som er en kopi af en vertikal ovn, der er blevet udgravet i Slesvig-Holsten og dateret til romersk jernalder (ca. 100-400 e.v.t.).
Bål og dätgen-ovn er to brændingsmetoder repræsenterer hver især yderpunkter i de forhold, som forskere mener, jernalderfolket har brændt deres keramik under.

Der har i jernalderen sandsynligvis eksisteret en lang række mellemting mellem bålbrænding og ovnbrænding.

»Hvis forskere normalt gerne vil vide noget, om brændingsmetoden, så ser man på hvilken temperatur, potteskåret har været brændt ved. Hvis det har været brændt ved 800 til 900 grader, så har det været brændt i en ovn, og hvis det har været brændt ved lavere grader som for eksempel 600 til 700 grader, så siger man det har været brændt på et bål,« siger Lone Claudi-Hansen og fortsætter:

»Men nu har forskere i Belgien påvist, at man kan opnå høje temperaturer både i ovn og i bål.«

Det er et resultat, som forskerne har fundet frem til ved etnografiske studier. De har således kigget på afrikanske potteskår.

Etnografiske studier er ikke altid sammenlignelige

Den danske arkæolog mener dog, at hendes forsøg er et godt bidrag til den nye viden om jernalderens mulige brug af ovne.

»Her er eksperimentel arkæologi virkelig på sin plads. Til forskel fra de etnografiske sammenligninger, så bruger vi jo for eksempel en ovn med de rigtige dimensioner,« siger Lone Claudi-Hansen.
I de etnografiske studier er der brugt ovne med et andet udseende og en anden type brændsel, end jernalderfolket kan have brugt.

Forskerens analyser vil være klar om nogle måneder.